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Thinking the Design of Taste: From Advertising of Luxury Items in Postwar Japan

Research Project

Project/Area Number 25K15787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionKyoto University of the Arts

Principal Investigator

前川 志織  京都芸術大学, 芸術学部, 講師 (80805664)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2028: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords味覚 / デザイン / 洋酒 / 洋菓子 / 食文化
Outline of Research at the Start

1950から60年代にかけての洋酒と洋菓子を主な対象に、食の味覚のデザインはどのように表現され、いかにして食文化とデザイン文化を架橋し、相互作用をもたらしたかについてについて、次の3つの観点から考察する。(1)嗜好品の味覚をめぐるデザイン・メディアとその表現方法について(表象)。(2)企業のブランド戦略と(1)との関係について(制作)。(3)消費における趣味と(2)との関係にみる味覚のデザインのコミュニケーションについて(消費)。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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