• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Ambassadors' Strategic Use of Social Media in the Information Society

Research Project

Project/Area Number 25K15815
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionJ. F. Oberlin University

Principal Investigator

西川 順子  桜美林大学, グローバル・コミュニケーション学群, 准教授 (50993226)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsデジタル外交 / 広報 / 大使 / パブリック・ディプロマシー / SNS
Outline of Research at the Start

各国政府や大使館による情報発信の競争は、オンライン空間にも広がっている。SNSは不特定多数の個人間の情報交換を可能にするメディアであり、近年では、自国を代表してホスト国で「トップ広報」を担う大使がSNSを活用して広報活動を行う事例も増加している。本研究は、このような大使によるSNS広報に着目し、今日的なメディア環境における大使の広報が、国家の対外的な目的達成のための広報戦略にどのように位置付けられているのかを明らかにする。本研究を通じて、SNSを活用する大使の広報活動を「個人化された広報外交(パブリック・ディプロマシー)」として理論化し、デジタル時代における国家の対外広報に関する議論を進める。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi