• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Magazine Education in School Libraries: Case Studies in Japan, the U.S., and the U.K.

Research Project

Project/Area Number 25K15818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

植村 八潮  専修大学, 文学部, 教授 (50646304)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清水 一彦  文教大学, 情報学部, 教授 (60615996)
野口 武悟  専修大学, 文学部, 教授 (80439520)
山田 健太  専修大学, 文学部, 教授 (30433858)
有山 裕美子  滋賀文教短期大学, 国文学科, 講師(移行) (80772847)
元永 純代  跡見学園女子大学, 文学部, 准教授 (70999599)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords学校図書館 / 雑誌 / MIE / 探究学習 / アクティブラーニング
Outline of Research at the Start

本研究はこれまでの成果を踏まえた上で、実証授業を協力校で積み重ねる研究をさらに深化させ、MIEの効用の機序の理論化を図り、加えてMIEを普及させることを目的として、研究成果、事例集、関連資料のデータベース(日・英語)を構築する。データベースは、誰でもが資料を利用できるオープンアクセスなものとする。また前述の科研調査から、海外でもMIEの実践は盛んであるが散発的でネットワーク化されていないことも分かった。そこで、データベースを日・英語とすることで、国際的なMIEのセンターも目指すこととする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi