• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本語学習者のノダの習得における理解と産出の関係-習熟度と学習環境を要因に-

Research Project

Project/Area Number 25K16327
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

范 一楠  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 助教 (10804578)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords文法習得 / 習熟度 / 学習環境 / 理解面 / 産出面
Outline of Research at the Start

本研究はノダという文法項目の習得において、日本語学習者の習熟度と学習環境の要因が、理解面と産出面に与える影響を明らかにすることを目的とする。
本研究の独自性は、日本語母語話者の頻出用法を取り上げる点、同一の学習者 の理解面と産出面を比較できる点、正確に習熟度と学習環境の影響を特定できる点にある。
本研究の目的が達成されれば、ノダの習得における問題点の特定、習熟度に応じた指導順序の提示、学習環境に起因する学習の不足点を補う学習支援の検討ができる。その研究成果は、教育方法の検討および学習者のコミュニケーション能力の向上につながると考えられる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi