• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

縦断作文コーパスに基づく日本語学習者のヴォイス習得に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 25K16342
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

呉 丹  東京都立大学, 国際センター, 特任助教 (20963896)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsヴォイス / 日本語教育 / 使用実態 / 習得過程 / 学習者縦断コーパス
Outline of Research at the Start

本研究は、中国語、ベトナム語、韓国語、タイ語を母語とする日本語学習者が、4年間にわたり継続的に執筆した作文データに基づき、受身・使役・使役受身のヴォイス表現に関する習得過程を縦断的に考察するものである。分析には「日本語学習者縦断作文コーパス(W-CoLeJa)」を用い、全ヴォイス表現にアノテーションを付与した上で、使用実態および習得の経年的変化を明らかにする。さらに、各母語話者間の共通点および相違点を比較検討することにより、日本語教育におけるヴォイス指導の効果的な方法論の構築を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi