• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the educational effects of icebreakers on English-language learners

Research Project

Project/Area Number 25K16357
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

TU STACHUS  島根大学, 学術研究院教育研究推進学系, 講師 (00910001)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords外国語不安 / スピーキング能力 / アイスブレーカー / 心理的距離 / 日本人英語学習者
Outline of Research at the Start

英語力の低い日本人大学生は、英語を話す際に最も高いレベルの外国語への不安を感じており、これが英語のスピーキング能力に著しい影響を及ぼしている。学生間の心理的距離を縮めることを目的とした「アイスブレーカー」と呼ばれる学習活動は、この不安を軽減し、英語のスピーキング能力を向上させる可能性が示唆されている。特に、アイスブレーカーは、日本語や英語などの特定な言語能力に依存しない、言語制限のない状況下で最大の効果を発揮すると考えられる。本研究では、日本における英語力が低い学生を対象に、アイスブレーカーが英語を話す際の外国語不安を軽減し、英語話者としての能力向上にどのように寄与するか検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi