• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An International Study on the Reflexivity of Teacher Educators as Facilitators of Professional Learning Communities

Research Project

Project/Area Number 25K16920
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

草なぎ 佳奈子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 講師 (00777873)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師教育 / 専門家共同体 / 反省的実践家 / リフレクシヴィティ / 教師の学びの形骸化
Outline of Research at the Start

本研究では、授業研究を通して教師の専門家共同体形成の支援を行い、長期的に学校現場 で教師の学びの伴走者として活動してきた国内外の教師教育者を対象とし、1)学校現場での支援内容と教師教育者としての専門性(文化的・社会的側面)、2)教師の専門家共同体との関係性と職業的倫理の理解(政治的・倫理的側面)、3)教師教育者自身の振り返りと学び続ける意味(自己と学びの意味)、について検討する。この3点の成果を元に、社会学の概念で主に組織学の現場に応用されているリフレクシヴィティの枠組みを応用し、教師教育者の役割、信念、価値観、現場との関係性等を国際的に批判検討し、総合的に解明する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi