• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

個別最適な学びに向けたAI活用方策に関する日米比較研究-教師の自律性に着目して-

Research Project

Project/Area Number 25K16938
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

西野 倫世  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (20823983)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords生徒の学習評価システム / 個別最適な学び / 教師の自律性 / AI利活用 / 日米比較調査
Outline of Research at the Start

1人1台端末環境が実現したわが国では,ビッグデータを「個別最適な学び」につなげるためのAI活用方策が重要な検討課題となっている。本研究では,学校におけるAI活用が先行する米国の動向を調査することによって,「個別最適な学び」に向けたAI活用方策を解明することを目的とする。その際,AI活用の鍵となる“教師の自律性”に着目する視座から,教師の裁量度合いが異なる米国3州と日本1地域を対象に,AIの活用実態や意義・留意点等を比較調査し,わが国の実状に即した展望を提示する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi