• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of How Student Conflicts Are Constructed and Addressed in Schools

Research Project

Project/Area Number 25K16949
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

今井 聖  琉球大学, 教育学部, 講師 (40907515)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsいじめ / 児童生徒間トラブル / 制度的実践 / 解釈実践 / いじめ定義
Outline of Research at the Start

学校現場における児童生徒間のトラブルを「いじめ」として判断・対処する/しない教員らの日常的な実践はどのように成り立っているのか。また教員らの日常的な実践において、いじめに関する法令・通知等はどのように参照されているのか。これらの問いのもと、本研究では児童生徒間トラブルやいじめに関する法制度と実践の関係に注目する視点から、経験的な研究を展開し、いじめに関わる現在の法制度の問題点や課題を考察する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi