• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Establishment and Development of the Two-Shift Part-Time High School System: Focusing on the 'Needs' of Local Communities

Research Project

Project/Area Number 25K16954
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionAichi Gakuin University

Principal Investigator

内田 康弘  愛知学院大学, 教養部, 准教授 (50848629)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2029: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords定時制高校 / 二交代制 / 地域社会の「ニーズ」
Outline of Research at the Start

本研究では、主に戦後教育改革期から1970年代にかけて、後期中等教育の多様化政策のもとで急速に設置された「二交代定時制高校」に着目し、その全国的な設置・運営状況や閉校に至るまでのプロセス、各学校における教員・生徒文化の様相、そして学校設置・運営に対する社会的認識の構造をそれぞれ解明する。全国の図書館・文書館等での資(史)料収集を通じて二交代定時制高校「全国学校一覧」を完成させつつ、地方行政や地方教育行政、企業や学校教職員、そして生徒といった当該学校を取り巻く各アクターの認識を比較検討し、地域社会の「ニーズ」によって設置・運営された定時制高校の社会的意義を包括的に考察する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi