• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

乳幼児におけるアート実践の発達的意義:発達カスケードの観点による基礎的研究

Research Project

Project/Area Number 25K16980
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

西尾 千尋  甲南大学, 文学部, 講師 (50879939)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアート / 発達カスケード / アフォーダンス / 保育 / 乳幼児
Outline of Research at the Start

本研究は、乳幼児に対するアート実践の意義を発達的観点から理解することを目的とする。そのために、乳幼児の発達研究で注目を集める、一見関係がないように見える領域間の相互作用に着目した発達カスケードの理論を援用する。乳幼児の探索的な関わりを促進する環境や現象に着目し、探索的行為が異なるスキルへ分化するプロセスを解明する。アーティストと協働で子ども向け、親子向けアート実践を行い、アートを通した学びのプロセスとその意義について検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi