• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

外国にルーツを持つ子どもたちの在籍学級を担当する社会科教師の教科観に関する研究

Research Project

Project/Area Number 25K16989
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

金久保 響子  茨城大学, 教育学野, 助教 (01003871)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords移民の子どもたち / 社会科教育 / 教師 / 教科観 / ライフストーリー
Outline of Research at the Start

国内の公立学校における在籍数が増加傾向にある外国にルーツを持つ子どもたちに対し,具体的な教科の特性を踏まえて教師が持つ教科観に関する議論はされてこなかった。そこで本研究は,外国にルーツを持つ子どもたちを含んだ文化的に多様な学級における教師の教科観とその形成過程の特徴を明らかにすることを目的とする。その方法として,特に教科内容の理解に文化的な文脈を必要とする社会科教育に着目し,外国にルーツを持つ子どもたちが在籍する学級における授業を担当してきた教師によるライフストーリーの中の授業実践の語りの分析を行う。これにより,文化的に多様な学級における社会科授業実践の改善や発展に資することを目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi