• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting the Formulation of Research Questions Based on Elementary Students' Interests in Inquiry-Based Learning

Research Project

Project/Area Number 25K16994
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

田中 瑛津子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 特任助教 (10754947)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2029: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords探究学習 / 自由研究 / 小学生 / 興味に基づく学習 / 学習支援
Outline of Research at the Start

本研究は、小学生の自由研究において課題設定が困難であるという実態に着目し、児童および支援者に対して有効な支援方法を提案することを目的とする。学習者の興味を起点とし、探究しがいのある課題へと昇華させるためのフェーズを設けたワークブックを開発し、個別支援や家庭・学校での活用を通じて、児童の探究スキルや学びに向かう態度への影響を質的・量的に検討する。また、支援者が陥りやすい失敗の分析も行い、支援の在り方を再構築する。自由研究における課題設定支援の体系的知見は乏しく、本研究は国際的にも先駆的な意義を持つ。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi