• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

個人の理解と協働的知識構築を往還する小学校理科授業デザイン方略の開発

Research Project

Project/Area Number 25K17001
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

後藤 大二郎  佐賀大学, 学校教育学研究科, 教授 (30937149)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords理科教育 / 協働的知識構築モデル / 個別最適な学び / 協働的な学び
Outline of Research at the Start

協働的知識構築モデルを援用して,「個別最適な学び」と「協働的な学び」を一体的に充実させる小学校理科授業デザインの方略の開発を目的としている。
このモデルは「個人の理解」と「協働的知識」の2つのフェーズからなる循環的な学習過程を示しており,その往還によって「協働的知識」が構築されることを表してる。理科授業でも「協働的知識」として科学的知識を構築していくこと,そのための対話的教授方略についてが明らかになっている。
本研究では,まず「個人の理解」のサイクルの解明する。次に,2つのフェーズを往還させる授業デザイン方略を明らかにする。そして,これらの研究成果を各種教員研修会での研修や講演等を通じて周知する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi