• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Development of a Literature Education Package Grounded in the Psychological Effects of Literary Texts and Psychoeducational Interventions

Research Project

Project/Area Number 25K17011
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

初澤 宣子  鎌倉女子大学, 児童学部, 講師 (30909049)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords読書教育 / 文学教材 / 心理教育
Outline of Research at the Start

深刻化する児童生徒の問題行動に対して、小学校高学年から心理教育が導入されているが、学校現場に定着しているとは言い難い。そこで申請者は、教育活動の中で心理的効果が期待でき、海外の学校現場では心理教育的活用の実践例もある読書に着目した。
本研究では、小学校高学年から中学生を対象として、文学教材の心理的効果及び心理教育的介入に依拠した読書教育パッケージを作成し、実証化することを目的とする。心理教育を兼ね備えた読書教育をパッケージとしてまとめ、タブレット端末を通して配信することで、我が国の学校現場に広く提供する。本研究の知見は、読書教育に新たな価値を付与するだけでなく、心理臨床の領域にも発展性を有する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi