• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of Teachers' Diverse Views and Perspectives supporting Suicide Prevention Education and Development of Educational Support Program

Research Project

Project/Area Number 25K17013
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHannan University

Principal Investigator

福若 眞人  阪南大学, 総合情報学部, 准教授 (50844445)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自死 / 自殺予防教育 / 多様な見方・考え方 / ことば / 教師教育
Outline of Research at the Start

日本では10代の深刻な自死の状況を受けて、「SOSの出し方に関する教育」や生徒指導にもとづく自殺予防教育が模索されてきた。だが、子どもが援助を求めようと思える対象(信頼できる大人)となるうえで、教師自身の物事に対する見方や考え方を自覚的に反省する機会が不足しており、自殺予防につながる教師教育の手立てが必要となっている。本研究では、希死念慮や生きづらさのある子どもに関わる教師に内在する多様な見方や考え方の意義と課題を、教師への聞き取りや教材・指導の実態などから明らかにする。そのうえで、国語や道徳の知見を参考に、教師が用いる「ことば」に着目した「自殺予防教育に向けた教育支援プログラム」を構築する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi