• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

幼児期に必要な環境構成を基盤とした家庭科「幼児触れ合い体験」型授業モデルの開発

Research Project

Project/Area Number 25K17014
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamato University

Principal Investigator

鈴木 千春  大和大学, 教育学部, 教授 (60874831)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords中学校 / 家庭科 / 幼児 / 触れ合い体験学習 / 環境
Outline of Research at the Start

中学校家庭科において幼児と触れ合う活動は、社会の変化に伴って必修の題材になっている。一方で幼児教育では中学生との関わりは必修ではない。この矛盾によって授業は家庭科側の目的が主活動になり、幼児側が受け身となっている。また、申請者ら(2024)は、家庭科の教科書に幼児理解を促す環境の記述が大幅に不足していることを確認した。
そこで本研究では、家庭科「幼児触れ合い体験」学習において、幼児期に必要な環境構成に関する学習を取り入れた授業モデルを構築する。手順は施設訪問調査、全国実態調査の実施から、学習内容を明確に示す。この知見をもとに教材開発、授業実践を通して「幼児触れ合い体験」型授業モデルを提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi