• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

体育・保健において多文化共生を目指すCRTに着目した教師教育プログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 25K17017
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuyama University

Principal Investigator

戸村 貴史  福山大学, 経済学部, 講師 (01001130)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords多文化共生 / 体育科教育 / 保健科教育 / 教師教育
Outline of Research at the Start

今日の学校教育の現場では人種・民族,言語,宗教などが多様な外国人児童(CLD児)が急増しており,こうした文化的背景に対応した指導の充実が急務となっている.特に,体育学習及び保健学習は,文化的価値観や宗教的慣習と密接に関わる内容(スポーツ,健康,安全)が取り扱われることから,教師の指導のあり方とその方向性を決定づける管理職のリーダーシップが,子どもの人権や学びを保障する上で大きく影響する.そこで本研究では,「文化に対応した指導(CRT)」に着目して,多文化共生に基づく教育を実現し,CLD児の不平等の解消とすべての子どものインクルーシブ教育の実現を目指した教師教育プログラムの開発に着手する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi