• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

STEAM-type inquiry activities in the Asian context: from co-development to co-utilization

Research Project

Project/Area Number 25K17023
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

小坂 那緒子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教育学研究員 (81007243)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsSTEAM / アジア / 理科教材開発 / 国際共同 / 探究
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、アジア諸国と共同して新たなSTEAM(Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics)型探究授業のモデルを構築し、ICT技術を使い、国境を越えた授業を実践し、科学に対する態度を中心とした生徒の態度の変容を明らかにすることである。
そのために、まず、アジア諸国の高等学校における探究の質の解明と実態把握を行い、日本及びアジア諸国の文脈を考慮しながら、共同で活用可能な探究活動を開発する。そして開発したSTEAM型探究活動を使用し、活動で得た結果をリアルタイムに共有しあう活動を通して、新規探究活動の実践と評価を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi