• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

聴覚障害児の作文評価における教員の専門性向上に資する研究

Research Project

Project/Area Number 25K17059
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

新海 晃  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90883918)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords聴覚障害 / 作文評価 / 作文指導 / 専門性
Outline of Research at the Start

聴覚特別支援学校の教員における専門性の向上は急務であり,特別支援学校教諭免許状コアカリキュラムに基づく教育の質保証の観点から,評価・アセスメントに対する理解を深めることは重要である。評価・アセスメントにおいては,言語面,中でも文章を書くことの評価に関して,多岐にわたる知識・技能を身につけ活用することが課題である。
本研究では,聴覚障害児の書いた作文の評価において活用される知識・技能について,意識調査や実験的アプローチにより分析・検討するとともに,聴覚障害児の書いた作文の評価に関する教員の専門性向上のための取り組みと課題を考察する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi