• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

聴覚障害児のインクルーシブ教育を支える包括的支援と環境づくり

Research Project

Project/Area Number 25K17063
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

山本 弥生  国際医療福祉大学, 成田保健医療学部, 講師 (30909148)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords聴覚障害 / インクルーシブ教育 / 聴取能
Outline of Research at the Start

1~2年目までに子ども自身、保護者、学校教員へのアンケート調査を実施し、聴覚障害児に対する学校適応の課題を明らかとする。またアンケート調査による主観的評価と並行して、聴覚障害児自身の持つ言語力、聴取能や聞き取りに関する特性が、適応の問題に影響を及ぼすのか、またその場合どのように関連するかについて、客観的な聴取検査を通して明らかにする。
最終年度は実態を把握した上で、聴覚障害児自身や保護者への支援、また教員に対しては、よりよい学級運営のために必要な助言やリーフレットを提供するなど、具体的な支援内容を検討していく。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi