• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ドラマツルギーによる小・中学校理科教育の再検討:教師と子どもの演技・演出

Research Project

Project/Area Number 25K17103
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

荒谷 航平  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (70981950)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsドラマツルギー / 科学教育
Outline of Research at the Start

理科の実験中に驚きの声を上げる子どもに合わせて、その実験を何度も目にしたはずの理科教師もあえて過剰に感嘆の声を上げて授業を盛り上げる。このような演技や演出の視点(社会学のドラマツルギー理論)から、理科教育を再解釈することが本研究の目的である。本研究では、小・中学校でのフィールドワーク調査、質問紙調査、インタビュー調査により、小学校・中学校の理科授業内外に見られる演技や演出について記述するとともに、演技の観点から理科教師の熟達過程を描き出す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi