• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Science Teaching Methods Aimed at Fostering Comprehensive Meta-Modeling Knowledge

Research Project

Project/Area Number 25K17108
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

雲財 寛  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00806838)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsモデル / モデリング / メタモデリング知識 / 指導法 / 授業実践
Outline of Research at the Start

本研究では,モデルのメタ知識(科学におけるモデルとは何か,モデルにはどのような目的・性質があるのかに関する知識)の理解を深める理科学習指導法の開発を目的とする。本研究は,モデルのメタ知識の構造(ネットワーク)に焦点を当て,従来の指導法研究では捉えることができなかったメタ知識の観点間の関係性を明らかにすることで,モデルのメタ知識の包括的理解を志向した理科学習指導法を開発し,その効果を多角的に検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi