• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

心理学的介入の効果を微細に捉えるための新たな評価法開発:特異項目機能を用いた検討

Research Project

Project/Area Number 25K17149
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionYonago National College of Technology

Principal Investigator

秋田 裕太  米子工業高等専門学校, 総合工学科, 講師 (70966522)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2029: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords対応のあるデータ / 特異項目機能 / 項目反応理論 / 心理測定 / 教育心理
Outline of Research at the Start

教育学分野および心理学分野では,心理特性の変化を捉える一手法として,同一対象者に対して同一質問紙を用いた繰り返し測定が広く行われている。その前提として当該質問紙の品質保証は必須であり,申請者が取り組んできた研究以外には類を見ない。現在の課題としては,心理質問紙に多く見られる 3 件法以上を用いたケースについてである。
本研究では,コンピュータ・シミュレーションによって品質保証のための技術を開発し,実データによってその技術の実用可能性を検証する。この研究によって,効果測定に用いられる心理質問紙の品質保証に広く貢献することが期待される。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi