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Clarification of Dynamic Phenomenon of Ship Slewing Motion in Shallow Water Areas and Proposal of Guidelines to Prevent Their Occurrence

Research Project

Project/Area Number 25K17787
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionNational Institute of Maritime, Port and Aviation Technology

Principal Investigator

奥田 隆輔  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 海上技術安全研究所, 研究員 (21000423)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords振れ回り / 低速運動 / 浅水影響 / 水槽試験 / 洋上オペレーション
Outline of Research at the Start

錨泊時には風や波などの外乱の影響を受けて船体に振れ回り現象が生じる場合がある。これが発生すると荷役の妨げになるのに加え,走錨事故発生の危険性が高まる。振れ回り現象に関する研究はこれまで行われてきたが,浅水域下を対象とした振れ回り現象の運動特性は不明な点も多い。
本研究は浅水域で停泊する船舶を想定し,振れ回り運動時に現れる浅水影響を水槽試験により把握する。また拘束模型試験等により流体力データを取得し,浅水域に対応した振れ回り運動モデルを構築する。さらに運動安定性解析により錨鎖長,風速,船型等のパラメータで整理し,振れ回り現象が起こりやすい条件を提示することで,安全性向上への貢献を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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