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Driving behavior assistance reducing collision risk with crossing pedestrians when turning right at intersections

Research Project

Project/Area Number 25K17802
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 25020:Safety engineering-related
Research InstitutionInstitute of Science Tokyo

Principal Investigator

吉武 宏  東京科学大学, 工学院, 特任准教授 (00850710)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords運転支援 / 衝突リスク / 交差点右折 / ドライビングシミュレータ
Outline of Research at the Start

交差点右折中の自動車と横断歩行者の衝突事故の防止は重要な課題である.事故要因の一つは歩行者の発見遅れであるが,事故の防止方法は明らかになっていない.
そこで本研究では,先行研究で明らかにした交差点右折時のドライバの横断歩行者に対する衝突リスクを評価できる運転行動指標を,安全な方向に変化させることにより,衝突リスクを低減できる支援手法の構築を目指す.
本研究では,指標を安全な方向に変化させる方法を考案し,ドライビングシミュレータを用いた実験により,考案方法で指標や運転行動が変化するのか,交差点環境や交通状況が考案方法による変化に影響するかを明らかにし,得られた知見に基づいて支援手法を構築する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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