• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

看護教育における事例学習に特化した人工知能モデルの構築と実行可能性の検証

Research Project

Project/Area Number 25K20669
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionChiba Prefectural University of Health Sciences

Principal Investigator

東辻 朝彦  千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 助教 (70979129)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords人工知能 / 看護教育 / 事例学習
Outline of Research at the Start

AIの活用が求められているが、看護教育においてAIの活用は限られた場面しかない。本研究は、看護教育における事例学習支援の質的向上を目的とし、教員の実践知を基盤とした人工知能モデルの構築と、その実行可能性を検証する。
まず、看護教員が事例を作成・活用する際の暗黙知や共通構造を明らかにする。次に、その知見に基づいてAIの学習用データセットを作成し、妥当性を検証する。その後、Webベースの事例生成AIを構築し、生成された事例の適合性、再現性、実行効率といった指標から性能を評価する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi