• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Harnessing Generative AI and Instructional Strategies for Inquiry-Based Learning

Research Project

Project/Area Number 25K21520
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

登本 洋子  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (00913691)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords生成AI / 問題解決 / 創造 / 総合的な探究の時間 / 総合的な学習の時間
Outline of Research at the Start

本研究は,探究的な学習における生成AIの効果的な活用方法と注意点を検討し,その指導方法と,コンピュータが苦手な人でも理解・実践しやすい活用のあり方を明らかにすることを目指すものである。まず,探究的な学習の各プロセスにおける生成AIの活用方法,注意すべき場面,その対応策を整理する。次に,教員がそれらをどのように指導・支援したらよいかを検討する。また,GIGAスクール構想によって整備された児童生徒が1人1台の情報端末を用いる学習環境において,生成AIやインターネットに依存しすぎない,書籍や辞典,新聞,雑誌などの多様なメディアにも目を向けられる情報収集を促すことも本研究の重要な目的である。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi