• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How Do Parents Share Knowledge on Developmental Disabilities? : Towards the Design of a Parenting Information System

Research Project

Project/Area Number 25K21523
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

常川 真央  中央大学, 文学部, 准教授 (20592869)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords発達障害 / 育児 / 情報行動 / 実践共同体 / UXデザイン
Outline of Research at the Start

本研究は、ニューロダイバーシティ時代の情報社会において、発達障害児を持つ親の情報実践を解明し、親支援のための情報サービスモデルの構築・検証を目的とする。発達障害の早期発見・介入が重視される中、診断の不確実性や心理的障壁、情報の氾濫などの課題から、親が支援につながる情報を適切に活用することが困難である。一方、親は情報受信者であると同時に、SNSや動画配信などで情報発信を行い、情報環境へ影響を及ぼしている。そこで、親同士の情報実践がどのように相互作用するかを学術的問いとし、(A)育児情報システムのデザイン、(B)育児コミュニティにおける情報実践モデルの構築・検証を具体的な研究活動として展開する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi