• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The merits and demerits of borrowing foreign evaluation criteria in field-specific evaluations: Focusing on the evaluation criteria of behavioural science

Research Project

Project/Area Number 25K21954
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

田中 正弘  筑波大学, 教育推進部, 准教授 (30423362)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江幡 知佳  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 助教 (20908157)
松本 暢平  千葉大学, 国際未来教育基幹, 助教 (30737755)
前野 哲博  筑波大学, 医学医療系, 教授 (40299227)
高屋敷 明由美  筑波大学, 医学医療系, 講師 (80375500)
Project Period (FY) 2025-06-27 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords高等教育 / 内部質保証 / 分野別評価 / 行動科学 / 教育借用
Outline of Research at the Start

本研究は、分野別評価で外国の評価基準を借用する功罪を医学教育の事例を通して明らかにすることを目的としている。具体的に、本研究は主に右記の二点について検討する:①医学教育分野別評価基準日本語版の中の「行動科学」という評価基準に対応するために、評価される側の医学部がどのようなカリキュラム改善を行ってきたのか、②評価する側の日本医学教育評価機構(JACME)はそれらの改善に対してどのような評価結果を示してきたのか。この二点について、時系列変化を記述し、その変化の理由を探る。

URL: 

Published: 2025-06-30   Modified: 2025-08-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi