• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Theoretical and Empirical Study on the Potential of Drama-Based Workshops to Foster Empathy

Research Project

Project/Area Number 25K21970
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

村井 尚子  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90411454)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂田 哲人  大妻女子大学, 家政学部, 准教授 (70571884)
森 久佳  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00413287)
宮崎 元裕  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (20422917)
Project Period (FY) 2025-06-27 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords演劇ワークショップ / 記号接地 / ピースフルスクールプログラム / オランダ / エンパシー
Outline of Research at the Start

本研究は、演劇的な手法を用いてエンパシーを育むことについて、理論的あるいは科学的な観点での実証に挑戦する。本研究では、近年教育・保育分野でも着目されつつある演劇的な手法を用いて、その①理論的枠組みを検討し、②方法の妥当性を確認しつつ、③効果を検証することに挑戦する。
研究協力先において演劇的な手法を用いた授業・保育を実施し、子どもの言葉が実感を伴ったものとなるかを実証的に検証する。さらに、オランダのピースフルスクールのカリキュラムにおける演劇的手法を調査、分析し、演劇的なワークを導入することで身体から実感を伴った言葉が生み出され、その結果としてエンパシーが高まっていくという点を検証する。

URL: 

Published: 2025-06-30   Modified: 2025-08-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi