Project/Area Number |
26242010
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
SUZUKI MAKOTO 北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大塚 雄作 独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 名誉教授 (00160549)
人見 久城 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
細川 和仁 秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
大貫 麻美 白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (40531166)
隅田 学 愛媛大学, 教育学部, 教授 (50315347)
荻原 彰 三重大学, 教育学部, 教授 (70378280)
三好 美織 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (80423482)
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Research Collaborator |
Amimoto Kichi
Teshirogi Hideaki
Sakamoto Shouichi
Kanamoto Yoshiyasu
Fujino Hideo
Take Norio
Ooyama Mitsuharu
Kobayashi Teruaki
Akimoto Yuuji
Erkki T. Lassila
Ono Koutarou
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥23,530,000 (Direct Cost: ¥18,100,000、Indirect Cost: ¥5,430,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | コンピテンス / コンピテンシー / 教育課程 / カリキュラム / 資質 / 能力 / 学習指導要領 / 評価 / 学習コンテンツ / 学習内容 / 学力 / 理科教育 / 態度 / 認知 / 幼児教育 / 医学教育 / 基盤型教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Implementing competency-based education is important as it aims at efficient and rational teaching through re-arranging the contents of education and specifying competencies, among which are “knowledge skills and attitudes one should possess". As a proposal, I clarified concrete elements through examining the kinds competencies that should be trained through science education and as a model case in medical education. Instead of teaching just the subject matter, it is important to have an opposite viewpoint, such as nurturing competences for children and students through these subjects. For this purpose, it is necessary to have discussion about the meaning of culture as the background of education and what are the skills and qualities that should be fostered in children and students towards the latter half of the 21st century.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
世界の教育改革は急である。コンピテンスとは, 今日知識・技能・態度を含む包括的な概念のことであり、そがを伸ばす教育, いわゆるコンピテンス基盤型教育が世界的に広がりを見せている。能力や人材の育成は, 教育現場では一朝一夕には行かない難しい問題である。児童や生徒に求められる資質や能力を限りある時間の中で醸成していくには, 世界の潮流を見つつ, 伸ばすべきコンピテンスを明らかにし, 合理的かつ効率的にそれらを育む教育が必要である。同時にそれに沿った合理的で効率的な学習コンテンツの再配置と学習指導も必要である。本研究は、日本が遅れているコンピテンス基盤型教育について、その可能性を提示したものである。
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