• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Learning Science Portal for Sustainable Teacher Development

Research Project

Project/Area Number 26242014
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokyo (2016)
National Institute for Educational Policy Research (2014-2015)

Principal Investigator

SHIROUZU Hajime  東京大学, 高大接続研究開発センター, 教授 (60333168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 益川 弘如  静岡大学, 教育学部, 准教授 (50367661)
山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
田代 直幸  常葉大学, 教育学部, 准教授 (30353387)
河崎 美保  追手門学院大学, 心理学部, 講師 (70536127)
齊藤 萌木  東京大学, 大学総合教育研究センター, 助教 (60584323)
三宅 なほみ  東京大学, 大学総合教育研究センター, 教授 (00174144)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YAMADA Masayuki  日本教育大学院大学, 准教授 (10610206)
KITAZAWA Takeshi  東京学芸大学, 自然科学系技術・情報科学講座情報科学分野, 准教授 (80453033)
MOCHIZUKI Toshio  専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)
HASHIMOTO Akihiko  国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (80189480)
FUKUMOTO Toru  国立教育政策研究所, 研究企画開発部, 総括研究官 (70413903)
MATSUO Tomoaki  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (80320993)
MURAYAMA Isao  静岡大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40210067)
Oshima Jun  静岡大学, 学術院情報学領域, 教授 (70281722)
TAKAGAKI Mayumi  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥43,550,000 (Direct Cost: ¥33,500,000、Indirect Cost: ¥10,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2015: ¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2014: ¥21,060,000 (Direct Cost: ¥16,200,000、Indirect Cost: ¥4,860,000)
Keywords学習科学 / 協調学習 / 学習理論 / 学習指導要領 / 知識構成型ジグソー法 / 教師教育 / アクティブ・ラーニング / 学習環境 / 学習評価
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at developing, using and assessing of a portal site for everyone to learn the learning sciences and apply it to practices. We developed the site which includes 1) learning resources (articles, papers) of the sciences, 2) educational materials linked to the national course of study, and 3) data of learning achievements and processes. We used the site not only for information sharing on the web, but also for actual workshops for teachers, teacher candidates, researchers, and educational policy makers. We found that the site helped them to connect the learning sciences theories with their own practices. We also found that sharing the learning data needs a clear goal or sense of why they have to analyze the data, for example, improving their own lessons at hand.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (96 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (37 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 3 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (25 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] The Development of the System to Visualize Thinking Process by Constructive Interaction2017

    • Author(s)
      鎌田明美・村川雅弘・泰山裕・白水 始
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: Suppl. Pages: 177-180

    • DOI

      10.15077/jjet.S40092

    • NAID

      130005437610

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特集「学校内外の学びをつなぐ」編集にあたって2016

    • Author(s)
      白水 始・岡部大介・益川弘如・伊藤 崇
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 197-200

    • NAID

      130005398059

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「21世紀型能力」の整理を通した学習論と学力論の関係再考2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 25 Pages: 99-105

    • NAID

      130005805527

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識・技能の定着とアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 39 Pages: 20-23

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングとICT2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2016.7 Pages: 4-31

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 前向き授業とICT2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2016.7 Pages: 4-7

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習科学ポータル2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2016.7 Pages: 28-31

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 建設的相互作用経験の蓄積が協調的問題解決能力の育成につながるか―縦断的な発話データを用いた能力発揮場面の分析2016

    • Author(s)
      益川弘如・河崎美保・白水 始
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 237-254

    • NAID

      130005398062

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における深い学びとこれからの理科授業2016

    • Author(s)
      田代直幸
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 66-775 Pages: 32-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第101回大会のシンポジウムができるまで2016

    • Author(s)
      田代直幸
    • Journal Title

      生物教育学会

      Volume: 58-2 Pages: 51-54

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀型の資質・能力をいかに育成するか2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育総合研究日本教育大学院大学紀要

      Volume: 9 Pages: 1-20

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀型能力」の整理を通した学習論と学力論の関係再考2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 25 Pages: 99-105

    • NAID

      130005805527

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『選択』の可視化システムによる教育支援の事例研究2015

    • Author(s)
      山田雅之・白水 始・市川雅恵
    • Journal Title

      人工知能学会論文誌

      Volume: 30(3) Pages: 595-603

    • NAID

      130005068488

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 三宅なほみ研究史─すぐ,そこにある夢─2015

    • Author(s)
      白水 始・齊藤萌木
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 22(4) Pages: 492-503

    • NAID

      130005154838

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 三宅なほみ追悼特集2015

    • Author(s)
      白水 始・三宅芳雄(編)
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 22(4) Pages: 490-490

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀に求められる資質・能力と情報科教育2015

    • Author(s)
      白水 始・遠山紗矢香
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 8(1) Pages: 5-14

    • NAID

      40020831026

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『アクティブ・ラーニング』のねらいと指導法2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 61(7) Pages: 21-25

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] フロントライン教育研究:B問題を2人で解いたら?─算数科における効果的なペア学習へのヒント─2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 926 Pages: 86-89

    • NAID

      40020484051

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 展望らいぶらりぃ:『ディープ・アクティブ・ラーニング─大学授業を深化させるために─』2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 61(8) Pages: 55-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者中心の「いのち」の教育に向けて2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 54 Pages: 326-331

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀型能力の背景にある学習理論2015

    • Author(s)
      白水 始・遠山紗矢香
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 61(5) Pages: 9-11

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] デザイン研究を用いたエビデンスに基づく授業研究の実践と提案2015

    • Author(s)
      遠藤育男・益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(3) Pages: 221-233

    • NAID

      130005117212

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育イノベーションを実現する学習科学と学習工学へ2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      人工知能

      Volume: 30(4) Pages: 513-514

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知識構築プロセスを安定して引き起こす協調学習実践の検証2015

    • Author(s)
      遠藤育男・益川弘如・大島純・大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(4) Pages: 363-376

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者中心知識構築型への授業観変容を目指した学習科学プログラム2014

    • Author(s)
      益川弘如・村山功
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(suppl) Pages: 13-16

    • NAID

      110009919099

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習科学の起源と展開2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・大島純・益川弘如
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38(2) Pages: 43-53

    • NAID

      110009818450

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水 始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21(2) Pages: 254-267

    • NAID

      130004853231

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 宇宙教育プログラムへの知識構成型ジグソー法の導入2014

    • Author(s)
      村中崇信・白水 始
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 39-48

    • NAID

      110009913108

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゲームにおける方略の振り返りが動機付けに及ぼす効果─カードゲーム型学習教材「マスピード」を例に─2014

    • Author(s)
      村川弘城・白水 始
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37(suppl) Pages: 109-112

    • NAID

      110009958540

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習の多様性をもとにした理科教育に向けて2014

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 748 Pages: 9-12

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『学ぶ力』を身につけるための協調学習2014

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      埼玉教育

      Volume: 5 Pages: 7-10

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] いま,なぜ資質・能力の育成が重視されるのか2014

    • Author(s)
      白水 始
    • Journal Title

      Rimse

      Volume: 10 Pages: 2-3

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「21世紀型スキル」の整理2014

    • Author(s)
      白水 始・松尾知明
    • Journal Title

      Rimse

      Volume: 10 Pages: 13-14

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀をよりよく生きるのに必要な資質・能力を育てる方法-学習科学の諸成果-2014

    • Author(s)
      白水 始・河﨑美保
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60(10) Pages: 42-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀に求められる教育とは2014

    • Author(s)
      後藤顕一・白水 始
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 60(8) Pages: 12-16

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「21世紀型能力」の明確化で教育はどう変わるのか?2014

    • Author(s)
      西野真由美・白水 始・後藤顕一
    • Journal Title

      VIEW21

      Volume: 3 Pages: 42-27

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科教育に心理学はどこまで迫れるか (3) ―教師の知をいかに繰り込むか―2014

    • Author(s)
      宮崎清孝・工藤与志文・藤村宣之・白水 始・西林克彦
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 53 Pages: 222-226

    • NAID

      130004873274

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Building on cultural capacity for innovation through international collaboration: In memory of Naomi Miyake.2016

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Scardamalia, M., Saito, M., Ogawa, S., Iikubo, S., Hori, N., & Rose, C.
    • Organizer
      ICLS 2016
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design-Based Implementation Research in Japan.2016

    • Author(s)
      Shirouzu, H., & Koide, K.
    • Organizer
      ICLS 2016
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT and Future Education in Japan.2016

    • Author(s)
      Shirouzu, H.
    • Organizer
      G20 Education Dialogue Education Research, Policymaking and Innovation Towards 2030
    • Place of Presentation
      China
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICTを活用したアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      公益財団法人学習ソフトウェア情報研究センター主催情報教育セミナー2016特別講演
    • Place of Presentation
      東京都
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 21世紀型スキルにおける知識活用のとらえ方2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学ぶとは人と人とのつながりを通して賢さを育てること:協調学習の立場から2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校内外の学びをつなぐ(1)2016

    • Author(s)
      白水 始,岡部大介,益川弘如,伊藤崇
    • Organizer
      JCSS2016
    • Place of Presentation
      北海道
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校内外の学びをつなぐ(2)2016

    • Author(s)
      白水 始,岡部大介,益川弘如,伊藤崇
    • Organizer
      JCSS2016
    • Place of Presentation
      北海道
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学校内外の学びをつなぐ(1)」について2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      JCSS2016
    • Place of Presentation
      北海道
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの学習環境と評価のあり方について2016

    • Author(s)
      白水 始,益川弘如,齊藤萌木
    • Organizer
      日本テスト学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習科学からみた資質・能力の育成と評価2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      大学入試センターシンポジウム
    • Place of Presentation
      東京都
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 三宅なほみとインタラクション,そして革新2015

    • Author(s)
      三宅芳雄・白水 始
    • Organizer
      認知科学会2015年冬のシンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 三宅なほみ氏追悼企画:すぐ,そばにある夢2015

    • Author(s)
      白水 始・三宅芳雄
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人ひとりが使いやすい図を活用する協調的な算数授業の効果2015

    • Author(s)
      中村嘉美・白水 始
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習の再定義―学校を学校的でないものに―2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習科学の理論と方法2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本認知科学会サマースクール シンポジウム
    • Place of Presentation
      箱根富士屋ホテル(神奈川県)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識社会に要請される教育心理学研究2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを用いた協調学習による『前向き授業』2015

    • Author(s)
      遠山紗矢香・高垣マユミ・岡村知英・白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調問題解決「能力」の評価という誘惑と戦略2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業改善に繋がる協調問題解決の比較分析2015

    • Author(s)
      益川弘如・河﨑美保・遠藤育男・丸井純
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 『21世紀型能力』の整理を通した学習論と学力論の関係再考2015

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第26回大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング推進のための学習科学ポータル~学習指導要領のウェブ化に向けて~2015

    • Author(s)
      白水 始・益川弘如・遠山紗矢香・田中瑞人
    • Organizer
      New Education Expo2015
    • Place of Presentation
      大阪マーチャンダイズ・マート(大阪府)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Proposing an alternative framework for the assessment of collaborative problem solving.2015

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Tohyama, S., Yamada, M., Kitazawa, T., & Masukawa, H.
    • Organizer
      CSCL 2015
    • Place of Presentation
      Gothenburg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of discourse analysis activity with KBDeX on students’ understanding about collaborative learning.2014

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., & Shirouzu, H.
    • Organizer
      Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      Nara, Japan
    • Year and Date
      2014-12-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 道徳授業における談話と学習過程へのアプローチ-道徳における思考過程の検討-2014

    • Author(s)
      秋田喜代美・小野田亮介・三輪聡子・一柳智紀・楠見孝・白水 始
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] いま,なぜ協調学習・学習科学SIGが必要か?2014

    • Author(s)
      益川弘如・舘野泰一・舟生日出男・白水 始・大島純・鈴木栄幸・大浦弘樹・飯窪真也・齋藤萌木・遠藤育男・丸井純・大島律子・柴田高司・楠本誠・望月俊男・北澤武
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調学習のデザインを介した教師の学習観の推定と変容支援2014

    • Author(s)
      白水 始・紙谷智
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ラーニング・プログレッションズと発達段階2014

    • Author(s)
      山口悦司
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県)
    • Year and Date
      2014-09-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変化と発達段階2014

    • Author(s)
      白水 始・益川弘如・三宅なほみ・村山功・田代直幸・山口悦司
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Year and Date
      2014-09-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of constructive interaction using KBDeX as a scaffold for students' learning about collaborative learning.2014

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., & Shirouzu, H.
    • Organizer
      Building Knowledge in an Open Informational World: Proceedings of 18th Annual Knowledge Summer Institute
    • Place of Presentation
      Quebec, Canada
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習環境の「形成的」評価:21 世紀型スキルが知識創造に結び付いているか2014

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      教育工学会2014年度6月のシンポジウム教育工学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学(東京都)
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「学びをめぐる理論的視座の転換」佐藤学・秋田喜代美・志水宏吉・小玉重夫・北村友人(編)『教育 変革への展望第5巻 学びとカリキュラム』2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『平成28年度プロジェクト研究調査研究報告書:資質・能力を育成する教育課程のあり方に関する研究報告書4~ICTリテラシーと資質・能力』2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『平成28年度プロジェクト研究調査研究報告書:資質・能力を育成する教育課程の在り方に関する研究報告書5~資質・能力の評価と育成に向けて~』2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「学習科学ハンドブック第二版第2巻ー効果的な学びを促進する実践/共に学ぶー」2016

    • Author(s)
      R.K.ソーヤー,監訳:大島純,森敏昭,秋田喜代美,白水始,編訳:望月俊男,益川弘如
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「学習科学を「学びの科学」にするために」大島純,益川弘如編著『教育工学選書Ⅱ 第5巻 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      白水 始
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「協調学習の社会的次元と相互作用的次元(pp.147-163.)」R. K. ソーヤー編,大島純・森敏昭・秋田喜代美・白水始監訳,望月俊男・益川弘如編訳『学習科学ハンドブック 第二版 第2巻:効果的な学びを促進する実践/共に学ぶ』2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「獲得メタファに基づく学習理論」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教職大学院を中心としたスケールアップの拠点形成(pp.140-147 )」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      益川弘如,・村山功
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「協調学習の技法」『教育工学選書II 協調学習とCSCL』2016

    • Author(s)
      益川弘如,・尾澤重人
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「あるべき学びの再考とその基盤となる学習理論の枠組み(pp.44-55)」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      大島純,・益川弘如
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「第15章 問題基盤型学習(pp.37-56.)」R. K. ソー ヤー編,大島純・森敏昭・秋田喜代美・白水始監訳,望月俊男・益川弘如編訳 『学習科学ハンドブック 第二版 第2巻:効果的な学びを促進する実践/共に 学ぶ』2016

    • Author(s)
      山口悦司
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「第14章 課題解決型学習(pp.17-35)」R. K. ソーヤー編,大島純・森敏昭・秋田喜代美・白水始監訳,望月俊男・益川弘如編訳『学習科学ハンドブック 第二版 第2巻:効果的な学びを促進する実践/共に学ぶ』2016

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「第8章 海外における取り組み―実践的な開発研究と理論構築への挑戦」 大島 純・益川弘如(編著)「学びのデザイン:学習科学」2016

    • Author(s)
      大浦弘樹・河﨑美保
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学校インターンシップの科学2016

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] アクティブラーニングの技法・授業デザイン2016

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東進堂
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 資質・能力 理論編2015

    • Author(s)
      国立教育政策研究所(編)(全章執筆)
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 平成27年度プロジェクト研究(児童生徒の資質・能力を育成する教員等の養成,配置,研修に関する総合的研究)報告書:教育委員会と大学の連携による教員研修プログラムに関する調査報告書2015

    • Author(s)
      国立教育政策研究所(編)
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 協調的学びの評価2015

    • Author(s)
      河﨑美保・子安増生・楠見孝・齊藤智・野村理朗(編)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      放送メディア研究
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 21世紀型スキル:学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] インターネットを活用した協調学習の未来へ向けて2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・益川弘如
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      児童心理学の進歩
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 平成26年度プロジェクト研究調査研究報告書:資質・能力を育成する教育課程の在り方に関する研究報告書1~使って育てて21世紀を生き抜くための資質・能力~2014

    • Author(s)
      国立教育政策研究所(編)(全ページ執筆)
    • Total Pages
      121
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 平成26年度プロジェクト研究(教員養成等の改善に関する調査研究)報告書:教育方法の革新を踏まえた教員養成・研修プログラムに関する調査報告書2014

    • Author(s)
      国立教育政策研究所(編)(全ページ執筆)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 平成25-26年度プロジェクト研究(教員養成等の改善に関する調査研究)報告書:教員養成等の改善に関する調査研究(全体版)報告書2014

    • Author(s)
      国立教育政策研究所(編)
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 21世紀型スキル─学びと評価の新たなかたち─2014

    • Author(s)
      白水 始ほか
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 学習科学ポータルサイト

    • URL

      http://recls.ed.shizuoka.ac.jp/lsweb/index.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Measuring what matters most: 資質・能力の評価を考える2015

    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所(東京都)
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Measuring what matters most:資質・能力の評価を考える2015

    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi