• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Sociology Study on closing academic gaps of school children

Research Project

Project/Area Number 26245078
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Shimizu Kokichi  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (40196514)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前馬 優策  大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (00632738)
知念 渉  神田外語大学, 外国語学部, 講師 (00741167)
山田 哲也  一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (10375214)
林嵜 和彦  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (10410531)
垂見 裕子  武蔵大学, 社会学部, 教授 (10530769)
新谷 龍太朗  平安女学院大学短期大学部, その他部局等, 助教 (10783003)
川口 俊明  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20551782)
藤井 宣彰  県立広島大学, 生命環境学部, 准教授 (20615603)
中村 瑛仁  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (30756028)
葛上 秀文  独立行政法人教職員支援機構(次世代教育推進センター調査企画課), 次世代教育推進センター, センター長(上席フェロー) (40304563)
若槻 健  関西大学, 文学部, 教授 (40421276)
濱谷 佳奈  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60613073)
シム チュン・キャット  昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授 (60721446)
石川 朝子  帝京大学, 理工学部, 講師 (60759877)
高田 一宏  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80273564)
園山 大祐  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80315308)
堀家 由妃代  佛教大学, 教育学部, 准教授 (80411833)
伊佐 夏実 (伊佐 夏美)  宝塚大学, 造形芸術学部, 講師 (80601038)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥40,300,000 (Direct Cost: ¥31,000,000、Indirect Cost: ¥9,300,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2014: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Keywords学力格差 / 国際比較 / 学力向上政策 / 家庭環境 / 教育政策 / 臨床社会学 / 教育戦略 / 家庭の教育戦略 / 臨床教育社会学 / 学力テスト
Outline of Final Research Achievements

During five years (2014-2018), we have investigated the academic gaps of primary and lower secondary school children in Japan and the examples of how to tackle the issue in four teams (the international team, the statistical team, the school team and the family team). All the findings of this research will be published a series of books (four volumes) by Alashi Shoten.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、この20年間ほどにわたって大きな教育課題の一つと見なされてきた「学力格差の縮小・克服」に向けての具体的・実践的な示唆を提示したことである。PISA・TIMMSといった国際学力調査の再分析、ヨーロッパ・東アジア計7カ国における事例調査、特定自治体の4つの学校における3年間の継続観察調査、および同自治体における家庭(13世帯)での参与観察調査といった研究活動を通じて、いくつもの新たな知見を提出できた。その具体的中身は、上記の4冊本で展開される。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学力テストを用いたアクションリサーチ:教育社会学的知見の現場貢献可能性2018

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      『未来共生学』

      Volume: 5 Pages: 171-200

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rを利用したPISAの分析2018

    • Author(s)
      川口俊明
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 67 Pages: 1-14

    • NAID

      120006415894

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力格差是正に向けた各国の取り組み2017

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 54 Pages: 132-134

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学力格差是正に向けたドイツの取り組み2017

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 54 Pages: 147-160

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学力格差是正に向けたシンガポールの取り組み2017

    • Author(s)
      シム・チュン・キャット
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 54 Pages: 161-173

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英米のコミュニティ・スクールと社会的包摂の可能性2015

    • Author(s)
      ハヤシザキカズヒコ
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 第96週

    • NAID

      130005166328

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の主体性から捉え直す教員文化の構造―ニューカマー支援を志向する教師の働きかけに着目して―2017

    • Author(s)
      伊藤莉央
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会、桜美林大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒支援加配の現状と課題―大阪の事例より―2017

    • Author(s)
      髙田一宏
    • Organizer
      関西教育行政学会例会、京都女子大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 何が学力を変化させたかー小学校でのアクションリサーチからー2017

    • Author(s)
      若槻健・伊藤駿
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2015を利用した学校効果の計量分析2017

    • Author(s)
      川口俊明
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会、桜美林大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Dilemma between Innovative Education and Academic Achievement in a Korean Elementary School2017

    • Author(s)
      Heo, Nagyeom and Jeehwan Park
    • Organizer
      The East Asian Anthropological Association Annual Meeting, The Chinese University of Hong Kong
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学前後における子育ての階層差2016

    • Author(s)
      伊佐夏実・敷田佳子・金南咲季・上田勝江
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 低学力の子どもの学校体験2016

    • Author(s)
      志水宏吉・若槻健・西徳宏・伊藤駿
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 低学力層への教師のまなざしと学校区の社会的背景2016

    • Author(s)
      知念渉・数実浩佑・伊藤莉央
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学校準備」としての子育て2016

    • Author(s)
      前馬優策・野崎友花・志田未来・志水宏吉
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力格差是正策に向けた各国の取り組み2016

    • Author(s)
      シムチュンキャット・濱谷佳奈・園山大祐
    • Organizer
      日本比較脅威行く学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力格差の実態と効果のある学校2015

    • Author(s)
      若槻健
    • Organizer
      関西教育フォーラム
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-10-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] The Socio-Economic Roles and Goals of Educational Selection in Singapore2015

    • Author(s)
      シム・チュン・キャット
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学力格差是正策の国際比較2015

    • Author(s)
      志水宏吉・山田哲也
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi