Project/Area Number |
26249085
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Town planning/Architectural planning
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Atsushi Deguchi 東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 教授 (70222148)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 文彦 横浜国立大学, 都市イノベーション研究院, 教授 (70217892)
赤司 泰義 東京大学, 工学系研究科, 教授 (60243896)
窪田 亜矢 東京大学, 工学系研究科, 教授 (30323520)
趙 世晨 九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (80304848)
長 聡子 新潟工科大学, 工学部, 准教授 (70523653)
志摩 憲寿 東洋大学, 国際地域学部, 准教授 (90447433)
宋 俊煥 東京大学, 新領域創成科学研究科, 特任研究員 (00725244)
村山 顕人 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (60396760)
野原 卓 横浜国立大学, 大学院都市イノベーション研究院, 准教授 (10361528)
三浦 詩乃 横浜国立大学, 大学院都市イノベーション研究院, 助教 (00772922)
小崎 美希 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 助教 (50754420)
泉山 塁威 明治大学, 理工学部, 助教 (40774055)
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2017-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2016)
|
Budget Amount *help |
¥34,840,000 (Direct Cost: ¥26,800,000、Indirect Cost: ¥8,040,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2015: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2014: ¥14,950,000 (Direct Cost: ¥11,500,000、Indirect Cost: ¥3,450,000)
|
Keywords | 都市・地域計画 / エリアマネジメント / 街路 / 歩行者専用化 / 中心市街地 / 都市活性化 / 社会実験 / 道路管理 / 都市計画 / 都市設計 / 都市再生 / 道路 |
Outline of Final Research Achievements |
Whilst “streets” are the public spaces needed to be utilized and managed by local communities or private sectors, that concerns the local governance, there is not yet clear solution for these social needs. So this research clarified the types of street management and the methods for implementation of community-based use to treat with issues based on two approaches to the community-based street use and management. The chronological analysis approach figured out the chronological change and typology of street management and the revised process of legal administration system in motorization. The case study approach on Japanese cities as well as foreign cities suggested the key points for well-managed process and method of street utilization initiated with local communities. Consequently, it argued the issues and possibility on “street design management” and phased development process of well-organized local governance through street management.
|