• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The developmnt of the teaching method for distinguishing between universality and particularity

Research Project

Project/Area Number 26282038
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Nakajo Mitsuru  高知大学, 人文社会・教育科学系, 講師 (80610956)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) OTUJI Hisashi  茨城大学, 准教授 (20272099)
Research Collaborator KAWASAKI Ken  高知大学, 名誉教授
KUSUNOSE Hiroaki  高知市立鴨田小学校, 指導教諭
SAITO Tatsuo  いの町立伊野小学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords問題解決学習 / 結果と結論 / 科学的思考 / 西洋的自然観 / 日本的自然観 / 個別と普遍 / 二項対立的自然観 / 科学的な見方や考え方 / 考察 / 結論付け / 具体と抽象
Outline of Final Research Achievements

This study aims at developing a method of making primary science teachers realize the distinction between universality and particularity in their speaking terms in science classes. The method will lead students to that distinction. The distinction establishes a basis of the scientific thinking because scientific laws take the form of universal proposition. The present questionnaire survey tells that more than 80% of 42 responding teachers are not strictly in the distinction. In order to improve teachers’ understanding about the distinction, they need to consider its role in the scientific thinking. Their consideration will support students in their attempt to abstract a conclusion from individual experiments or observations made by themselves.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) Presentation (28 results)

  • [Journal Article] 教員養成課程における臨海実習―発生学・生理学教材編―2017

    • Author(s)
      原田哲夫,邉見由美,藤田大輝,中城満,伊谷行
    • Journal Title

      黒潮圏科学 Kuroshio Science

      Volume: Vol.10 No.2 Pages: 176-183

    • NAID

      120006227588

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「Evaluation of materials on the curriculum theme “How can water striders float and stride on the water surface?” as an effective experimental teaching material in compulsory school」、2016

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Toshiki Tamura, Shinya Maihara, Kazuo Miyoshi, Fumiko Kojima, Mika Yokota, Tetsuo Harada
    • Journal Title

      黒潮圏科学 Kuroshio Science

      Volume: Vol.19 No.2 Pages: 96-106

    • NAID

      120005947570

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の思考の深まりをめざした教師の働きかけのありかた -「見取り・ととのえる」を視点として-2017

    • Author(s)
      吉井容子、楠瀬弘哲、中城満,草葉実,蒲生啓司
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自らの理科授業観を見つめる ~高知CST養成プログラムを受講して~2017

    • Author(s)
      棟田一章,中城満,楠瀬弘哲
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業力向上を育む理科教員養成カリキュラムの実施と評価 ―高知CST養成・活動事業における受講プログラム-2017

    • Author(s)
      楠瀬弘哲,井上美貴、中城満,草葉実,蒲生啓司
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「子どもの考えを抽象化に導く教師の働きかけに関する研究-理科授業における推論方法に着目して-2016

    • Author(s)
      吉村基,前田珠里,棟田一章,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における測定誤差の扱い方に関する研究-実験精度の向上と子どもの納得という観点に着目して-2016

    • Author(s)
      前田珠里,吉村基,福本有花,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 実感を伴った理解を促す理科指導に関する実践的研究-提示する事象の具体性の検討から-2016

    • Author(s)
      造田唯,新居優大,篠原賢人ジョン,山田陸人,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の意図と子どもの意識のずれを解消するための具体的手法に関する研究2016

    • Author(s)
      新居優大,造田唯,吉信彰人,西谷法周,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ツユクサを用いた教材開発-開花・結実の継続観察と光屈性2016

    • Author(s)
      藤田大輝,中城満,原田哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨海実習用教材としてのウニ類及びフナムシ-発生学と生理学を学ぶ2016

    • Author(s)
      原田哲夫,藤田大輝,邊見由美,中城満,伊谷行
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習における教師の働きかけのあり方についての研究~パリンサーによる教師の対話的な教授行動を視点として~2016

    • Author(s)
      吉信彰人,新居優大,吉村基,前田珠里,西谷法周,篠原賢人ジョン,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己の思考を自覚する児童を育成するための具体的手法の開発-見たことと考えたことを区別させる指導への教師の自覚化-2016

    • Author(s)
      国沢亜矢,楠瀬弘哲,中城 満,蒲生啓司,川崎 謙
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      大分大学、ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ” Model-origin confusion as to waxing and waning of the moon.”2016

    • Author(s)
      .Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa,Ken Kawasaki.
    • Organizer
      EASE 2016
    • Place of Presentation
      東京理科大
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ” Actual situation in science lessons conducted in Japanese”2016

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa,Ken Kawasaki.
    • Organizer
      the TERSD conference 2016
    • Place of Presentation
      Kathmandu University
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 規約主義に基づく授業構成とその効果の検討~第4学年「物の温度と体積」における授業実践を通して~2016

    • Author(s)
      棟田一章,長田純彦,楠瀬弘哲,国沢亜矢,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習における具体物使用のパターンに関する考察2016

    • Author(s)
      篠原賢人ジョン,新居優大,造田唯,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 設定される予想の内容の類型と理科4領域との関連性に関する考察2016

    • Author(s)
      山田陸人,吉信彰人,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 実測値から近似値へ移行するための効果的な指導のあり方に関する考察2016

    • Author(s)
      田渕優,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自作ワークシートによる思考の変容の自覚化を促す指導法に関する考察2016

    • Author(s)
      西谷法周,棟田一章,竹田尚史,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日常生活との関連を意図した理科教科書の記述内容に関する比較とその検討」2016

    • Author(s)
      福本有花,吉村基,前田珠里,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己の思考を自覚する児童を育成するための具体的手法の開発-Ⅱ- -操作に依存する思考に基づいた仮説検証的な問題解決学習の構成-2016

    • Author(s)
      楠瀬弘哲,国沢亜矢,中城満,蒲生啓司,川崎謙
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 具体物を授業に活用する効果2015

    • Author(s)
      造田唯、新居優大、吉信彰人、吉村基、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 具体物の提示が難しい学習内容の工夫に関する考察2015

    • Author(s)
      新居優大、造田唯、吉信彰人、吉村基、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの考えを抽象化に導く教師の働きかけの検討2015

    • Author(s)
      吉村基、造田唯、新居優大、吉信彰人、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の科学的な見方や考え方を養う理科授業とはー問題解決過程における結果の考察場面に着目して―2015

    • Author(s)
      棟田一章、中釜理恵、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 実証的に検証できない内容の体験的・視覚的取り扱いについて「土地のつくりと変化」の実践を通して2015

    • Author(s)
      斉藤竜夫、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高知CST教科の設立―高知CST教科の設立と活動状況―2015

    • Author(s)
      楠瀬弘哲、蒲生啓司、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「結果と結論の区別」に関する小学校理科教員の意識調査に関する考察2015

    • Author(s)
      中城満、楠瀬弘哲、国澤亜矢
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系学生と理系学生による科学的思考力の比較2014

    • Author(s)
      中城満、楠瀬弘哲、国澤亜矢、川崎謙
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学および大宮ソニック市民ホール
    • Year and Date
      2014-09-12 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi