• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity

Research Project

Project/Area Number 26284070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

FUJIMORI HIROKO  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50282778)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 彰  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (10272618)
藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
伊集院 郁子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (20436661)
芝野 耕司  東京外国語大学, アジア・アフリカ言語文化研究所, 教授 (50216024)
伊東 祐郎  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50242227)
工藤 嘉名子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (80376813)
鈴木 美加  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (90226556)
Research Collaborator YOSHIOKA Keiko  ライデン大学, 地域研究科日本研究専科, 日本語教育部門長
YOROZU Miho  香港大学, 日本研究学科日本語プログラム, 専任講師
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2014: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Keywordsアカデミック日本語能力 / 言語能力評価 / 行動能力評価 / can-do記述文 / アーティキュレーション / 言語教育法 / JFスタンダード / CEFR / 日本語教育 / 共通評価指標 / Can-do記述文
Outline of Final Research Achievements

In order to determine the Academic Japanese Language Achievement Standards, we verified the following areas of research.(1)Verifying the validity of items on the Can-do Lists (Listening, Reading, Spoken Production, Spoken Interaction, Writing) through re-ordering questionnaires put to Japanese language instructors (2)Verifying the validity of items on the Can-do Lists through self-evaluation by Japanese language learners (3)Creating model evaluation indicators for Academic Japanese language based on university questionnaires administrated at domestic and overseas institutionsstatistical analyses of the data were performed. I engaged in verifying the validity of the Can-do Lists that focus on oral proficiency, i.e. monologues and dialogues. Outcomes by the students of JLPTUFS made visible and evaluation samples were analyzed based on the Can-do Lists using essays, speeches, recorded or videotaped dialogues, etc., with permission from students.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (86 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (27 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 17 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (53 results) (of which Int'l Joint Research: 23 results,  Invited: 11 results) Book (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の分析2017

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Journal Title

      アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-平成26-28年度科研費基盤研究(B)- 成果報告書

      Volume: ー Pages: 47-69

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] )The overuse of I think by Japanese learners and to-omou/to-kangaeru by English learners in essay writing.2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      Conference Proceedings PacSLRF 2016, Japan Second Language Association

      Volume: ー Pages: 163-168

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会予稿集

      Volume: ー

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム予稿集

      Volume: ー

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] タスクは発話を促進するのか―タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      2015年度メキシコ日本語教師会紀要

      Volume: ー Pages: 90-100

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『日韓対照大学生作文コーパス』の構想2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      筑波日本語研究

      Volume: 21号

    • NAID

      40021133627

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 古典的テスト理論2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Journal Title

      日本言語テスト学会誌20周年記念特別号

      Volume: ー Pages: 192-195

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Extracting Formulaic Sequences Containing Useful Expressions for Language Learning from Closed Caption TV Corpus2016

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, E-Learn 2016

      Volume: ー Pages: 29-37

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の意見文に見られる『しかし』の分析―『JLC1年コース作文データベース』を用いて―2016

    • Author(s)
      藤村知子・伊集院郁子他
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 41-56

    • NAID

      120005753096

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全学日本語プログラムにおける交換留学生のレベル配置の傾向について2016

    • Author(s)
      工藤嘉名子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 197-210

    • NAID

      120005753102

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 博士課程入学前の日本語初~中級レベルの教育―中国赴日本国留学生予備学校における2015年度基礎日本語プログラム報告―2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 143-160

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国人大学院生が日本留学を選択する過程と要因―2015年度中国赴日本国留学生予備学校博士班への調査より―2016

    • Author(s)
      鈴木美加他
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 6号 Pages: 215-232

    • NAID

      120005823111

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語要素(語・文法)のリンク教材に関する可能性:タイ語母語学習者への教材作成・活用を踏まえて2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究とウェブ辞典構築・国内外の日本語教育研究機関との協働的研究―

      Volume: 2013-2015年度 Pages: 81-87

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タスク型初級日本語教材の開発とその特徴―学習者発話の形態素解析結果から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 13-28

    • NAID

      120005753107

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日韓の意見文に見られるタイトルと文章構造の特徴―日本語母語話者と韓国語母語話者と韓国人日本語学習者の比較―2015

    • Author(s)
      伊集院郁子他
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 第18巻 Pages: 147-161

    • NAID

      110010033090

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開―言語形式とその機能に着目して―2015

    • Author(s)
      伊集院郁子他
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: 17号 Pages: 243-246

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Re-Mining Topics Popular in the Recent Past from a Large-Scale Closed Caption TV Corpus2015

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki, Koji Shibano
    • Journal Title

      International Joural of Future Computer and Communication

      Volume: Vol. 4, No. 2 Pages: 98-103

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a Closed Caption TV Corpus Retrieval System to Seek Video Scenes Containing Useful Expressions for Language Learning2015

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki, Koji Shibano
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Media and Technology

      Volume: 2015 Pages: 1760-1768

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Quantitative Formulaic Analysis of Large TV Closed Caption Corpus – Pragmatic Use of Utterance End in Japanese Animation Languages2015

    • Author(s)
      Koji Shibano
    • Journal Title

      14th International Pragmatics Conference

      Volume: 14号 Pages: 26-31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Detecting Topics Popular in the Recent Past from a Closed Caption TV Corpus as a Categorized Chronicle data2015

    • Author(s)
      Kenji Suzuki, Tomoyuki Kajino, Yoshioki Ishii, Takashi Kotera, Kohsaku Yamahira, Kohji Shibano
    • Journal Title

      “SQL/MM Approach to Temporal Database --- SQL/MM Part 7: History”, The Journal of Tokyo International University

      Volume: No. 20 Pages: 1-21

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Re-Mining Topics Popular in the Recent Past from a Large-Scale Closed Caption TV Corpus2015

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      International Joural of Future Computer and Communication,

      Volume: Vol. 4, No. 2 Pages: 98-103

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 違いのわかるCan-doリストの作成に向けて―学習者Can-do自己評価のデータに基づくリストの検証-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集41号

      Volume: 41号 Pages: 121-136

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践-タスク遂行のプロセスに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.22 No.1 Pages: 102-103

    • NAID

      110009919188

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Building Very Large Corpus Containing Useful Rich Materials for Language Learning from Closed Caption TV,2014

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, Volume 2014, No. 1

      Volume: Volume 2014, No. 1 Pages: 1381-1389

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Re-Mining Topics Popular in the Recent Past from a Large-Scale Closed Caption TV Corpus,2014

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Journal Title

      5th International Conference on Networking and Information Technology (ICNIT 2014)

      Volume: 5th ICNIT 2014

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日台の意見文における「主張」の現れ方-日本語版と母語訳版のタイトルと文章構造の分析-2014

    • Author(s)
      髙橋圭子・林淑璋・伊集院郁子
    • Journal Title

      『東京外国語大学国際日本研究センター日本語・日本学研究』第5号

      Volume: 5号 Pages: 1-10

    • NAID

      120005821155

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ことばの能力を測るということ2014

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Journal Title

      『日本語学』10月号

      Volume: vol.33-12 Pages: 6-15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] What does "being able to advance short conversations" mean? An analysis based on actual NS and NNS interactive classroom data.2017

    • Author(s)
      Hiroko Fujimori
    • Organizer
      European Association of Japan Studies(EAJS2017) Conference
    • Place of Presentation
      ポルトガル・リスボン
    • Year and Date
      2017-08-30
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analyzing formulaic sequences in spoken Japanese from a large Japanese TV closed caption corpus2017

    • Author(s)
      Kohji Shibano
    • Organizer
      The 18th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2017)
    • Place of Presentation
      ブラジル・リオデジャネイロ
    • Year and Date
      2017-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] どう考えればいいのか?ーさまざまな現場における評価ー2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      2017年大学日本語教育と日本語試験国際フォーラム
    • Place of Presentation
      中国 上海
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Developing Intimacy by Style-shifting in Japanese: A TV Subtitle Corpus-based Study2017

    • Author(s)
      XIAO Tingting, Kohji Shibano
    • Organizer
      he 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL 2017)
    • Place of Presentation
      米国 ポートランド
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異なるディスカッション課題における学習者間のやりとり の比較ーテーマ学習の深化という観点からー2017

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京外国語大学アカデミック日本語Can-doリストに対応した初級教材2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      セルビア日本学会
    • Place of Presentation
      セルビア ベオグラード大学
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自動採点スピーキングテストSJ-CATの能力推定の検証2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      言語処理学会第23回年次大会(NLP2017)
    • Place of Presentation
      日本 筑波大学
    • Year and Date
      2017-03-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 事例紹介:JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト〈聴解〉を事例と して2017

    • Author(s)
      工藤嘉名子
    • Organizer
      名古屋大学国際言語センター国際シンポジウム「日本語教育実践の過程と成果 の可視化に 向けた記述枠組み―単位の互換性・比較可能性を目指して―
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2017-03-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教育における日本語教育の可能性2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      京都大学国際高等教育院附属日本語・日本文化教育センター主催セミナー
    • Place of Presentation
      日本 京都大学
    • Year and Date
      2017-02-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの日本語教育~外国人児童生徒が将来活躍するために~2017

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      2016年度外国人集住都市会議とよはし
    • Place of Presentation
      日本 愛知
    • Year and Date
      2017-01-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 初級教材『大学の日本語』の開発への応用2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      国際シンポジウム「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の活用へ向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯: 全体説明2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:技能別―読解2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Modification of word2vec by Formulaic Sequences and Extraction of Useful Expressions for Language Learning from Closed Caption TV Corpus2017

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Language Learning
    • Place of Presentation
      米国 ハワイ
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直す-IRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)
    • Place of Presentation
      日本 九州大学
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第11回香港日本語教育研究会国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国 香港
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か-KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会予稿集
    • Place of Presentation
      日本 松山
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい日本語会話テスト”JOPT”2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      日本語教育学会2016年年度秋季大会パネルセッション
    • Place of Presentation
      日本 愛媛
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育のグローバル化 ー教授・教材・評価からの考察ー2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      大連大学 第七回「中・日・韓日本言語文化研究国際フォーラム
    • Place of Presentation
      中国 大連
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アカデミックな日本語力養成を目指した聴解Can-doリスト の開発2016

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      日本学生支援機構東京日本語センター
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The overuse of “I think” by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016
    • Place of Presentation
      日本 中央大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語口頭能力テスト”JOPT”が目指している口頭能力記述化の試み~評価指標の開発からわかったこと~2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      ICJLE2016年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア バリ
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析 ―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ICJLE国際日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      インドネシア バリ
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The function of “I think”by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      Euro-SLA 26
    • Place of Presentation
      フィンランド ヘルシンキ
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語口頭能力試験”JOPT”の開発とその意義:アカデミック、ビジネス、そしてコミュニティー部門における共生に基づく言語使用能力の測定2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      第20回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      イタリア ベネチア
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Organizer
      富盛科研・藤森科研主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タスクは発話を促進するのか―タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第21回メキシコ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      メキシコ・メキシコシティー
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基礎日本語プログラム:初級後半~中級終了までの日中教員のティームティーチング2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学国際日本研究センター報告会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Analyzing Attractiveness of Specific Location Names of Tourist Destination from a Closed Caption TV Corpus2016

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      2016 Hawaii University Conferences, Arts, Humanities, Social Sciences & Education (AHSE)
    • Place of Presentation
      米国・ハワイ
    • Year and Date
      2016-01-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] can-doっ行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践―タスク遂行のプロセスに焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ハワイ大学マノア校東アジア言語文学科主催特別講演会
    • Place of Presentation
      米国・ハワイ大学
    • Year and Date
      2015-11-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Detecting Topics Popular in the Recent Past from a Closed Caption TV Corpus as a Categorized Chronicle data2015

    • Author(s)
      Hajime Mochizuki and Kohji Shibano
    • Organizer
      the 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management (KMIS)
    • Place of Presentation
      ポルトガル、リスボン
    • Year and Date
      2015-11-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アカデミック日本語教育における対話タスクの連続性2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語シンポジウム
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドーモンテーニュ大学
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 会話テストJOPT抽出データに与えるインタビュアーの影響2015

    • Author(s)
      伊東祐郎他
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドーモンテーニュ大学
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] BJ-CATビジネス日本語テスト-タスク遂行型の問題項目の作成-2015

    • Author(s)
      伊東祐郎他
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドーモンテーニュ大学
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育における評価2015

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      インドネシア日本語教育学会国際セミナー
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 新しい日本語会話能力テストの研究と開発2015

    • Author(s)
      伊東祐郎他
    • Organizer
      インドネシア日本語教育学会国際セミナー
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] JOPTテスト実施支援システムについて2015

    • Author(s)
      伊東祐郎他
    • Organizer
      第10回OPI国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道・函館
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can-doリストの開発と教育実践への活用ーアカデミックな日本語能力を高めることを意図したCan-do目標リストとその利用―2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      中国日語教学研究会・東北師範大学主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2015-06-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 全学日本語プログラムCan-doリストの開発と実践-プログラムで目指すものと教育実践を踏まえたCan-do記述-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2015-02-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者による意見文の論理展開-言語形式とその機能に着目して -2014

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語用論学会第17回 年次大会
    • Place of Presentation
      京都ノートルダム女子大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中級総合授業の学習と技能養成:学習語と関連語の結びつけ練習『処理短』:JPLANG版2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2014-09-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語運用をめぐる課題―日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基に―2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ・鈴木美加・吉野文・山本洋
    • Organizer
      日本語教育学会第6回研究集会
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アカデミック日本語can-do記述文を用いた学習者の自己評価の分析-日本語レベルと技能の関連性から-2014

    • Author(s)
      鈴木美加・藤森弘子
    • Organizer
      The 14th International Conference of EAJS、SECTION 10: Japanese Language Education / AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      スロベニア・リュブリアナ大学
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 第2言語での多読による読みの変化2014

    • Author(s)
      鈴木美加・熊田道子
    • Organizer
      第58回日本読書学会大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業計画と学習評価2014

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      第9回全国大学日本語教師研修会(中国)
    • Place of Presentation
      中国・大連
    • Year and Date
      2014-07-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アカデミック・ライティング能力の獲得を目指したCan-doリストの策定-初級から超上級レベルまでの学習の接続-2014

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育学会シドニー日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒のためのDLA-JSL評価参照枠の課題と展望-対話型アプローチの利点と年齢ブロック別対応の必要性に焦点を当てて-2014

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      ICJLEシドニー大会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 関連語・表現とのリンク(コロケーション学習)を目指した教材利用と教育へのヒント2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      第23回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 評価とコースデザイン2014

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      トルコ日本語教師会
    • Place of Presentation
      ボアジチ大学(トルコ)
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育・教員養成における大学間連携のあり方2014

    • Author(s)
      藤村知子、今井新悟、 岩井康雄、伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育学会2014年 春季大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化時代の日本語教師2014

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      韓国日語教育学会 第25回国際学術大会
    • Place of Presentation
      建国大学校 常虛研究館(韓国)
    • Year and Date
      2014-04-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 日本語教育学研究7 接触場面の言語学2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント DLA《使い方映像マニュアル》2016

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Publisher
      東京外国語大学多言語・多文化教育研究センター
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] JIS X 3005-2: 2015 データベース言語SQL第2部:基本機能 (SQL/Foundation)2015

    • Author(s)
      芝野耕司
    • Total Pages
      1112
    • Publisher
      日本規格協会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] JIS X 3005-14: 2015 データベース言語SQL第14部:XML関連仕様 (SQL/XML)2015

    • Author(s)
      芝野耕司
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      日本規格協会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育実践2014

    • Author(s)
      伊東祐郎他
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 外国語教育における能力指標―CEFRと日本語教育―2016

    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi