Project/Area Number |
26284076
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
Yoshitomi Asako 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40272611)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
斎藤 弘子 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10205669)
梅野 毅 東京外国語大学, その他部局等, 助手 (10722340)
井之川 睦美 国際医療福祉大学, 医学部, 講師 (90735838)
鈴木 陽子 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (10735848)
川口 裕司 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (20204703)
浦田 和幸 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50168762)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
NAGANUMA Naoyuki 東海大学, 英語教育部門, 教授 (20365836)
KANEKO Asako 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (10814858)
ZHOU Yujia 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (40771944)
|
Research Collaborator |
OSAWA Shinya 広島修道大学, 教授
KAWASHIMA Koichiro 福岡大学, 教授
UCHIDA Satoru 九州大学, 言語文化研究院, 准教授
KUDO Yoji 玉川大学, 文学部, 准教授
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2018-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
|
Budget Amount *help |
¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
|
Keywords | Eラーニング / 英語 / フランス語 / スピーキング / 学習行動可視化 / 可視化 / Eラーニング・CALL / スピーキング学習・評価 / eラーニング / Eラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
This study attempted to visualize learning behaviors by Japanese learners of English or French as foreign languages. By examing the learners' language proficiency, learning strategies, and e-learning portofolio, learner properties were described and analyzed to better inform teaching programs. The results of this study can be applied to other languages and contribute to improving the quality of foreign language education. Furthermore, this research serves as a basis for future research on developing CEFR-based foreign language speaking skills and assessment system.
|