• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Human Resources Development through Community&School

Research Project

Project/Area Number 26285170
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Tamai Yasuyuki  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60227262)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北澤 一利  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00204884)
野村 卓  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00507171)
中川 雅仁  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (10244683)
藤本 将人  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10404229)
半澤 礼之  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10569396)
小野 亮祐  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10611189)
中西 紗織  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (20584163)
和地 輝仁  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30337018)
廣田 健  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30374755)
福江 良純  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30710751)
倉賀野 志郎  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40113667)
内山 隆  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40389648)
境 智洋  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40508537)
川前 あゆみ  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50321237)
中村 太一  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50333654)
黒川 友紀  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (50375375)
小渕 隆司  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50457818)
安川 禎亮  北海道教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50710753)
村山 昌央  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60142775)
鎌田 浩子  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60301959)
戸田 竜也  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (60352639)
中山 雅茂  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (60371150)
佐野 比呂己  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60455699)
諫山 邦子  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70167732)
酒井 多加志  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70241403)
平岡 俊一  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70567990)
森 健一郎  北海道教育大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70710755)
越川 茂樹  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80338433)
二宮 信一  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80382555)
大森 享  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80435990)
早勢 裕明  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80611201)
木戸口 正宏  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90405093)
中村 典生  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70285758)
西村 聡  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70634567)
土岐 圭佑  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (60759041)
大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
阿部 美穂子  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70515907)
雲岡 梓  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (30732888)
津田 順二  北海道教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50634565)
鴨川 太郎  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40535473)
菊野 雅之  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90549213)
山本 悟  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (80748822)
富田 俊明  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60584208)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords総合的な能力 / 資質・能力 / 探究活動 / 社会に開かれた教育課程 / カリキュラムマネジメント / 地域学校経営 / 教科学習 / 学習習慣 / 学力 / 学級経営 / 学習指導 / 家庭教育支援 / 地域教育 / セルフマネジメント / 地域づくり教育 / 21世紀型学力 / 学力向上 / 学力困難層 / 学習意欲 / 学習動機 / 内発的動機付け / 家庭学習 / 集団相互教育 / 経済的支援 / 放課後学習支援 / 能力 / 汎用性 / 教科別観点 / 学校学力
Outline of Final Research Achievements

This results of research are to have clarified that a good plan of nature, the ability that is total such as an intellectual power, practice for the power to live not a method of the score acquisition in a narrow meaning or the posture to leave to learn for develops long-term scholastic ability and the general ability for a policy for the scholastic ability improvement.
Even if the issue of scholastic ability of the child already catches it only with scholastic ability, the scholastic ability must arrest him in nature, the ability formation as the part of the power to live without seeing it. The general ability provides natural experience-based activity, society experience activity, life experience activity as well as the school education courses such as learning activity, classroom administration, living guidance, extracurricular activities consciously, and it becomes the big condition of the development I improve a lifestyle at the home, and to build the local human relations.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「カリキュラム・マネジメントを踏まえた地域社会との連携」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      教育調査研究所編 『教育展望』

      Volume: 2016年4月号 Pages: 39-43

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「学校教育法第71条 一貫教育逐条解説」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      エイデル研究所・ 入澤充・岩崎正吾・佐藤晴雄・田中洋一編『学校教育法実務総覧』

      Volume: 2016 Pages: 365-369

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地域協働が求められる時代における教師の資質と教師教育の課題」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      日本教師教育学会編 『日本教師教育学会年報』第25号

      Volume: 25号 Pages: 36-46

    • NAID

      130007887418

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「日本における地域・家庭・学校をつなぐ社会教育行政の展開」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      日本教育行政学会編 『教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望-学会創立50周年記念』

      Volume: 2016 Pages: 131-138

    • NAID

      130007616796

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「生徒指導の予防的対応と地域人材活用の学校支援体制」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      八尾坂修編著 『副校長・教頭の多忙にならない仕事術-学校経営の合理化が副校長・教頭の多忙化を解消する』

      Volume: 2016 Pages: 35-41

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「カリキュラム・マネジメントを踏まえた地域社会との連携」2016

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      教育調査研究所編 『教育展望』2016年4月号 教育調査研究所

      Volume: 4月号 Pages: 39-43

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「学校と地域の関係をとらえ直す考え方と方法」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      天笠茂編 『地域との新たな協働を図る学校づくり』 ぎょうせい

      Volume: なし Pages: 1-16

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「生徒指導部と組織マネジメント」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      八尾坂修編 『校長・教頭のリーダーシップとマネジメント術-社会の変化に対応した校長・副校長・教頭の学校経営術』 教育開発研究所

      Volume: なし Pages: 140-141

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「進路指導部と組織マネジメント」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      八尾坂修編 『校長・教頭のリーダーシップとマネジメント術-社会の変化に対応した校長・副校長・教頭の学校経営術』 教育開発研究所

      Volume: なし Pages: 142-143

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「“教育の原点”としての小規模校の特性とチーム力の活かし方」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      体育科教育編集委員会編 『体育科教育』2015年2月号 大修館書店

      Volume: 2月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「複式授業から見えてくる新しい授業像」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      教育調査研究所編 『教育展望』2015年4月号 教育調査研究所

      Volume: 4月号 Pages: 37-41

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「全国的小規模校化の中でのへき地小規模校教育の積極面と汎用的活用の可能性」2015

    • Author(s)
      玉井康之
    • Journal Title

      北海道教育大学学校・地域教育研究支援センターへき地教育支援部門編 『へき地教育研究』第70号 北海道教育大学学校・地域教育研究支援センター

      Volume: 70号 Pages: 1-8

    • NAID

      120005972173

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Book] 『子どもの“総合的な能力”の育成と生きる力』2017

    • Author(s)
      玉井康之編著・北海道教育大学釧路校教師教育研究会編著
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      北樹出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『地域コミュニティと教育』2017

    • Author(s)
      玉井康之他編著
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『地域を探求する学習活動の方法-社会に開かれた教育課程を創る』2016

    • Author(s)
      内山隆・玉井康之著
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『アラスカと北海道のへき地教育』2016

    • Author(s)
      川前あゆみ 玉井康之 二宮信一
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      北樹出版社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi