• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Curriculum and Assessment to Foster 21st Century Competencies

Research Project

Project/Area Number 26285175
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Yano Satoji  京都大学, 教育学研究科, 教授 (60158037)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 八田 幸恵  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60513299)
鋒山 泰弘  追手門学院大学, 心理学部, 教授 (30209217)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
西岡 加名恵  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20322266)
赤沢 真世  大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (60508430)
中池 竜一  平安女学院大学, 国際観光学部, 准教授 (00378499)
山名 淳  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (80240050)
服部 憲児  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10274135)
桑原 知子  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20205272)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords教育評価 / カリキュラム / スタンダード / コンピテンシー / パフォーマンス評価 / パフォーマンス課題 / ルーブリック / ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to develop curricula, assessment methods (e.g., performance tasks and portfolio assessments), and assessment criteria (rubrics) to foster 21st century competencies. We conducted surveys of literature published in Japan and other countries and performed theoretical evaluations. We also conducted joint research and development of curricula, assessment methods, and assessment criteria in cooperating schools. The outcomes have been broadcast in E.FORUM training, as well as summarized in books (in Japanese), such as "Children’s Changing Relationships", "The Pedagogy of Warm Hospitality and War", "Transmitting Memories of Disasters", "Performance Assessment to Achieve ‘Deep Learning’ in Subjects", etc., and in reports and papers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化と雇用の流動化が進み、環境問題など多くの解決困難な課題を抱える現代社会においては、問題解決能力、創造する力、コミュニケーション力、協働する力、自律的な学習力などの「資質・能力」(21世紀型コンピテンシー)を育むことが求められている。本研究においては、そのような21世紀型コンピテンシーを育成するためのカリキュラムや評価方法・評価基準の開発に取り組んだ。本研究の成果を書籍等で発信するのみならず、学校現場との共同研究開発に取り組んだり、教員研修を提供したりすることによって、現代の教育学研究の進展に資するだけでなく、学校現場における教育実践の改善に直接的に役立つものとなった。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (155 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (69 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (29 results) (of which Invited: 12 results) Book (53 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 新しい学習指導要領で目標と評価はどこまで変わったのか――社会科を例に2020

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり(全国到達度評価研究会)

      Volume: 第8号 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 矢野智司『歓待と戦争の教育学』2020

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第87巻第2号

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新学習指導要領下での学習評価改革のあり方2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      リーダーズ・ライブラリ

      Volume: vol.12 Pages: 22-25

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変わる高校教育 高校における資質・能力の育成と学習評価 Part 1 概説2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      Guideline(河合塾/全国進学情報センター)

      Volume: 2019年4・5月号 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における学習評価はどう変わるか2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2019年6月号(通巻709号) Pages: 11-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価の提唱と拡大2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 第65巻9月号(通巻777号) Pages: 6-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「逆向き設計」論に基づく指導計画で,パフォーマンス課題を活用する2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: Vol.68No.1 Pages: 22-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価とは何か2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      理想(理想教育財団)

      Volume: Vol.132(2019年夏号) Pages: 7-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 評価の考え方とその方法2019

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      ONE WORLD 小学校英語応援マガジンSmiles (教育出版)

      Volume: 2019年秋号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] LINEの既読をめぐる葛藤場面における青年の心理の特徴――年齢と性別の観点から2019

    • Author(s)
      田附紘平・松波美里・木村大樹・鈴木優佳・橋本真友里・柴田彩花・松井祥可・桑原知子(桑原知子)
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37(1) Pages: 16-28

    • NAID

      40021898477

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領で評価はどう変わるか①2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 37号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LINEの既読をめぐる葛藤場面における青年の心理の特徴――年齢と性別の観点から2019

    • Author(s)
      田附紘平・松波美里・木村大樹・鈴木優佳・橋本真友里・柴田彩花・松井祥可・桑原知子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37(1)

    • NAID

      40021898477

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <Article>A Study on the Support System for Teacher Candidates in France: Outcomes and Problems of the EAP (emploi d'avenir professeur2018

    • Author(s)
      服部憲児
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14989/JERRA_3_1

    • NAID

      120006542076

    • ISSN
      2433-2356
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人間/非人間の境界線に立つ思想――子どもを問い未来とつながる教育学2018

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117号 Pages: 19-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うのか――「災害と厄災の記憶を伝える」が提起しえたこと/しえなかったこと2018

    • Author(s)
      小野文生・山名淳・矢野智司 他(矢野智司)
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117号 Pages: 98-104

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 熟議デモクラシーと教育目標・評価論の課題――討論型世論調査から考える政治教育の課題2018

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 第28号 Pages: 39-46

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生徒の資質・能力の育成を目指した学習評価――資質・能力の三つの柱と観点別評価2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      中学校

      Volume: No.776 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校の学習評価をめぐる議論のポイント2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 11月号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新教育課程を生かす評価のあり方2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      リーダーズ・ライブラリ

      Volume: vol.8 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい評価の視点による授業づくり2018

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 3月号 Pages: 26-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもという多様体のための覚書2017

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      子ども学(梅学園大学子ども学研究所「子ども学」編集委員会)

      Volume: 第5号 Pages: 104-126

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの生命性を捉える保育思想とはどのようなものか―フレーベルと倉橋惣三にみる子ども学2017

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      発達

      Volume: 第152号 Pages: 67-71

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもはどのような「集団」を経験してきたのか2017

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 第71巻17号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「逆向き設計」でカリキュラムの改善を!2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      商業資料

      Volume: 第106号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育課程編成の工夫―教科内容の精選と構造化の工夫2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 7月号 Pages: 93-96

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科横断的な視点からの資質・能力の育成2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 30号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今、求められる学力とは2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      Career Guidance

      Volume: Vol.418 Pages: 34-37

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 連載 学校と教室における読みのカリキュラム・デザイン―これからの時代に求められる国語科の目標と評価のあり方(第1回~第12回)2017

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 808号(4月号)-819号(3月号) Pages: 110-113

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新教育と西田幾多郎―ベルクソン哲学を手がかりにして2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      世界新教育学会『教育新世界』

      Volume: 65号 Pages: 24-30

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの冒険2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      教育と医学の会編『教育と医学』

      Volume: 757号 Pages: 55-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] インタビュー:教育学の研究成果を活かしたパフォーマンス評価を重視した特色入試を実施し、1年次の大学教育も変化2016

    • Author(s)
      矢野智司・西岡加名恵
    • Journal Title

      河合塾全国進学情報センター『Guideline』

      Volume: 7・8月号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評「奥平康照『「山びこ学校」のゆくえ―戦後日本の教育思想を見直す』」2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 114号 Pages: 56-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価のすすめ――パフォーマンス課題で実現するアクティブな指導と評価2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 10月号 Pages: 54-57

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] <実践報告>パフォーマンス評価を活かした高大接続のための入試――京都大学教育学部における特色入試の取り組み2016

    • Author(s)
      楠見孝・南部広孝・西岡加名恵・山田剛史・斎藤有吾(西岡加名恵)
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究開発推進センター『京都大学高等教育研究』

      Volume: 22号 Pages: 55-66

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 次期学習指導要領が目ざす社会科の「資質・能力」とその評価のあり方2016

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      小学校社会通信 まなびと

      Volume: 2016年秋号 Pages: 2-6

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 【学術研究資料】 小学校外国語活動における子どもの言語経験を尊重した文字学習-文字学習リーフレットの作成を通した目標・評価の検討―2016

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 35号 Pages: 107-120

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音と文字をつなげる自主制作ワークブックの紹介2016

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2016年7月号 Pages: 26-27

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2015年度教育学基礎演習Ⅰ報告集「人間形成」の意味世界(2)2016

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育学講座教育学分野(山名淳)
    • Journal Title

      2015年度教育学基礎演習Ⅰ報告集「人間形成」の意味世界(2)

      Volume: 2016年3月 Pages: 1-88

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Springboard指導例 音声指導から文字指導へ2016

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      英語教育通信

      Volume: 2016年春号 Pages: 11-12

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブでコミュニカティブな読みの行為を育てる「真正の評価」と「パフォーマンス評価」2016

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 794号(2016年2月号) Pages: 10-15

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 次期学習指導要領改訂のゆくえ2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2016年1月号 Pages: 36-39

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平成26年度成果報告書 全国スクールリーダー育成研修2015

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センターE.FORUM(西岡加名恵 編集)
    • Journal Title

      平成26年度成果報告書 全国スクールリーダー育成研修

      Volume: 2015年8月 Pages: 1-303

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] パフォーマンス課題を活かした授業つくり(特集 これから求められる資質・能力と授業つくり)2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2015年4月号 Pages: 27-31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育目標・内容、学習・指導方法、学習評価を「一体として捉える」とは何か?2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 2015年6月号 Pages: 30-33

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの落とし穴 失敗事例と改善ポイント “はいまわる”危険性をどう乗り越えるか?2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 2015年12月号 Pages: 84-85

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究討議に関する総括的報告2015

    • Author(s)
      矢野智司・下司晶 共著
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第111号 Pages: 19-25

    • NAID

      130003660055

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究状況報告:人間形成とライフヒストリー・アプローチ―人間形成論の伝統からなにを学ぶか2015

    • Author(s)
      矢野智司・鳥光美緒子・山名淳・藤井佳世 共著
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第111号 Pages: 158-164

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自著紹介『幼児理解の現象学―メディアが開く子どもの生命世界』2015

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第24号 Pages: 194-194

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 図書紹介「森田尚人・諏訪内敬司編『聞き書 村井実回顧録 正続』」2015

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 285-286

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「育成すべき資質・能力」をめぐる論議とカリキュラム改革の課題―2014年イングランドのナショナルカリキュラムの改訂をめぐる論点―2015

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 第19号 Pages: 23-28

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理論に基づく実験結果の解釈の支援: 認知科学の授業実践におけるモデル構築の効果に関する検討2015

    • Author(s)
      齋藤ひとみ・三輪和久・神崎奈奈・寺井仁・小島一晃・中池竜一・森田純哉
    • Journal Title

      人工知能学会論文誌

      Volume: 30 Pages: 547-558

    • NAID

      130005068490

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高次のレベルの読む力を保障する単元・授業設計の探究2015

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 22号(2015年夏号) Pages: 55-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力向上とは2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 第728号(2015年8月号) Pages: 9-11

    • NAID

      120006728063

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校教育改革の方向性:「教育目標・内容」「学習・指導方法」「評価方法」の 一体的な高校教育改革が進む2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      Guideline

      Volume: 2015年9月号 Pages: 18-22

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今求められる学力と真正の学習2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 2015年12・1月号

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2014年イングランドのナショナルカリキュラム改訂の検討――日本の次期学習指導要領改訂の課題と関連づけて2015

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 第23号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生命に触れる遊びの体験は子どもに何をもたらすのか2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      幼稚園じほう

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 5-11

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 負債の教育と贈与の教育―「借りの哲学」を教育から考える2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      atプラス

      Volume: 第20号 Pages: 9-19

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもと声の力―風と息と声と2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      子どもの文化

      Volume: 第7+8号 Pages: 19-26

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「輸入教育学」という喩えの限界2014

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第108号 Pages: 94-95

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムにおいて汎用的スキルをどう位置づけるか2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 7月号 Pages: 33-35

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高次の学力の質的レベルを捉える枠組み――N.L.ウェブの「知の深さ」を中心に ――2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 第17号 Pages: 25-32

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] グロ-バル化社会が求める学力2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第60巻3号 Pages: 24-28

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポスト近代社会が求める人間像と学力像―背景と論点2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.60-4 No712 Pages: 29-31

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀をよりよく生きていくのに必要な資質・能力をとらえる枠組み――目標の 分類と構造化――2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.60-6 No714 Pages: 36-38

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] スーパーグローバルハイスクール(SGH)事業――グローバル・リーダーに求められる資 質・能力――2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 第40号 Pages: 51-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] これから育成すべき資質・能力の指導と評価のあり方2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第60巻8号 Pages: 46-51

    • NAID

      40020205921

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発展的な読みの能力を保障する教育目標・評価論の課題――1960年代のアメリカにおける「読みの理解のタキソノミー」の検討を通して――2014

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第76集 Pages: 47-54

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 【教育改革ヘッドライン】小学校英語教科化の課題――これまでの実践の蓄積を整理して発展させる――2014

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 18 Pages: 34-35

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「探究」体験とはどのようなものか――研究の現場感覚から伝えたいこと2020

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      「高大接続改革対応事業」に係る生徒の思考力・判断力・表現力の強化のためのハイレベル講座(鳥取県立倉吉東高等学校)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「資質・能力」を育成するパフォーマンス評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      静岡大学附属島田中学校 教育講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」とパフォーマンス評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      学校体育研究同志会中間研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科における評価について――「学習評価についての在り方」中教審(報告)およびパフォーマンス評価の方向性2019

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会関西支部春季研究大会(大阪成蹊大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校の「別室」における現状および教員と心理職の協働について2019

    • Author(s)
      岩井有香・柴田彩花・大場有希子・不破早央里・元木幸恵・大澤尚也・渡部智行・桑原知子(桑原知子)
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「もじゃぺー」から子どもを考える2019

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      広島文化学園大学第8回子ども研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育評価論の立場から2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育目標・評価論の現代的課題2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム研究の立場から――「逆向き設計」論を踏まえた検討2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「もじゃぺー」から子どもの環境を考える――ドイツの絵本が教えてくれる教育という力2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      こども発達学科開設記念シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価の考え方と進め方――資質・能力をどう育成するか2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第2回次世代教育研究推進機構シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価の考え方と進め方2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本プロフィシエンシー研究学会 2017年度第3回例会(春合宿)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 人間/非人間の境界線に立つ思想―「子ども」を問うとはどのようなことなのか2017

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      教育哲学会シンポジウム発表「人間をめぐる問いのゆくえ―霊長類学、人類学、教育哲学の接点を探る」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 過去と未来の間の「それから」の教育学へ2017

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      教育哲学会ラウンドテーブル発表「教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うのか―『災害と厄災の記憶を伝える』が提起しえたこと/しえなかったこと」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟議デモクラシーをめぐる議論の動向と教育目標・評価論の課題2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      教育目標・評価学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領と国語教育の課題2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回大会シンポジウム「新学習指導要領,わたしはこう見る」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 資質・能力ベースのカリキュラム改革と教科学習の課題2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 中国地区会 第37回 研究発表会・講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 個に応じた読みの指導につながる評価のあり方―Miscue Analysisの再評価―2016

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      教育目標評価学会 第27回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースの教育課程と教科教育の課題2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学 会第21回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの遊びに創造をもたらすメディアの力2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Place of Presentation
      コラボ滋賀21
    • Year and Date
      2016-08-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「新教育と西田幾多郎」シンポジウム『新教育と哲学』2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      世界新教育学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 医療的ケアを必要とする子どもの「生」の発見―生きる意味の躍動と遊び2016

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      日本ホスピタル・プレイ協会
    • Place of Presentation
      静岡県立大学短期大学部
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 対談「対称性という心の座標軸」2015

    • Author(s)
      矢野智司
    • Organizer
      野生の科学研究所 公開研究会「「対称性」の扉を開く」第2回「純粋贈与と子どもの心」
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2015-12-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高次読解力の評価2015

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第129回大会(ラウンドテーブル)
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「逆向き設計」論に基づくパフォーマンス評価の進め方――言語活動の評価への応用可能性を探る2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第128回 全国大学国語教育学会兵庫大会 シンポジウム「国語科授業づくりと言語活動のあり方――言語活動をどのように評価するか」
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成するカリキュラムを構想する――パフォーマンス評価をどう活用するか2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      愛知教育大学・静岡大学主催 平成26年度 第5回 教科開発学研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] イングランドの2014年ナショナルカリキュラム改訂をめぐる教科教育の目標・内容の規定と評価の課題2014

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      日英教育学会第23回大会 シンポジウム「日英のカリキュラム改革と学力観」
    • Place of Presentation
      常葉大学
    • Year and Date
      2014-09-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校におけるカリキュラム改善の進め方――「逆向き設計」論からの提案2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会、公開シンポジウム「カリキュラム研究の課題――子どもの『資質・能力』をどのように育成するのか」
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教育の カリキュラムと評価をめぐる一考察 ――パフォーマンス評価に基づいた中高英語科スタンダード案から――2014

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会2014年度関西支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Year and Date
      2014-06-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 速解 新指導要録と「資質・能力」を育む評価2019

    • Author(s)
      市川伸一編集(石井英真)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324106532
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校・中学校 新指導要録 全文・解説と通知表の作成2019

    • Author(s)
      教育開発研究所編(石井英真)
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865607567
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 平成30年度成果報告書 全国スクールリーダー育成研修2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科E.FORUM
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 比較教育学原論2019

    • Author(s)
      杉本均・南部広孝(服部憲児)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003402
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] グループワーク<ミソドラマ>で子どもの心の声を聴く2019

    • Author(s)
      アラン・グッゲンビュール著、桑原知子監修、アランプロジェクト訳(桑原知子)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      9784422120676
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] いま、教育と教育学を問い直す――教育哲学は何を究明し、何を展望するか2019

    • Author(s)
      森田尚人・松浦良充編(矢野智司)
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915296
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 歓待と戦争の教育学――国民教育と世界市民の形成2019

    • Author(s)
      矢野智司
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513425
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価――「見方・考え方」をどう育てるか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編(西岡加名恵、八田幸恵、鋒山泰弘、石井英真、赤沢真世)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806547
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育的関係の解釈学2019

    • Author(s)
      坂越正樹監修、山名淳・丸山恭司編(山名淳)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915494
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の社会・制度と経営2018

    • Author(s)
      篠原清昭編(石井英真)
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124159
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の方法と技術2018

    • Author(s)
      篠原正典・荒木寿友編(石井英真)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育制度(教職教養講座 第13巻)2018

    • Author(s)
      高見茂・杉本均・南部広孝編(服部憲児)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003358
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育相談と学校臨床(教職教養講座 第11巻)2018

    • Author(s)
      桑原知子編
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003334
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代教育の基礎理論2018

    • Author(s)
      南新秀一、鋒山泰弘、吉岡真佐樹編
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育課程 第2版2018

    • Author(s)
      田中耕治編(八田幸恵)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程・教育評価 (新しい教職教育講座 教職教育編6)2018

    • Author(s)
      細尾萌子・田中耕治編(八田幸恵)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 実践から考える金融教育の現在と未来2018

    • Author(s)
      大澤克美・松尾直博・東條憲二編(山名淳)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『「スタンダード作り」基礎資料集(第2集)』2017

    • Author(s)
      西岡加名恵編
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      北斗プリント
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 環境人文学Ⅱ 他者としての自然2017

    • Author(s)
      野田研一・山本洋平・森田系太郎編(矢野智司)
    • Total Pages
      341
    • Publisher
      勉誠出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 増補改訂版 教育思想事典2017

    • Author(s)
      教育思想史学会編(矢野智司)
    • Total Pages
      869
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 臨床教育学(教職教養講座第3巻)2017

    • Author(s)
      矢野智司・西平直編
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教職教育論(教職教養講座第1巻)2017

    • Author(s)
      高見茂・田中耕治・矢野智司編
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成28年度成果報告書 兼 平成29年度研修用資料 全国スクールリーダー育成研修2017

    • Author(s)
      西岡加名恵編
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討2017

    • Author(s)
      日本教育方法学会編(石井英真)
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 主体的な学びをめざす小学校英語教育 教科化からの新しい展開2017

    • Author(s)
      金森強・本田敏幸・泉恵美子編(赤沢真世)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育(教職教養講座 第6巻)2017

    • Author(s)
      田中耕治編(山名淳)
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 災害と厄災の記憶を伝える―教育学は何ができるのか2017

    • Author(s)
      山名淳・矢野智司編 (矢野智司)
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 〈交感〉自然・環境に呼応する心2017

    • Author(s)
      野田研一編(矢野智司)
    • Total Pages
      460
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] アクティブ・ラーニング 調べ学習編――テーマの決め方から情報のまとめ方まで2017

    • Author(s)
      西岡加名恵監修
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      PHP研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] アクティブ・ラーニング 学習発表編――新聞づくりからディベート、ワークショップまで2017

    • Author(s)
      西岡加名恵監修
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      PHP研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 小学校発 アクティブ・ラーニングを超える授業2017

    • Author(s)
      石井英真編
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『変容する子どもの関係』(岩波講座 教育 変革への展望)第3巻2016

    • Author(s)
      佐藤学・秋田喜代美・志水宏吉・小玉重夫・北村友人編 (矢野智司)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] どうぶつのことば―根源的暴力をこえて2016

    • Author(s)
      鴻池朋子 (矢野智司)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      羽鳥書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価――アクティブ・ラーニングをどう充実させるか2016

    • Author(s)
      西岡加名恵編著(西岡加名恵、鋒山泰弘、石井英真、赤沢真世)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 平成27年度成果報告書 全国スクールリーダー育成研修2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 国語授業の改革162016

    • Author(s)
      「読み」の授業研究会(石井英真)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革――日本・アジア・欧米を結ぶ(アメリカにおけるカリキュラム評価論の諸潮流)2016

    • Author(s)
      西岡加名恵(田中耕治 編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] グローバル時代の教育評価改革――日本・アジア・欧米を結ぶ(「目標に準拠した評価」の登場と課題、新しい評価法をめぐる議論の到達点と課題)2016

    • Author(s)
      赤沢真世(田中耕治 編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革―日本・アジア・欧米を結ぶ(アメリカにおける教師評価)2016

    • Author(s)
      八田幸恵(田中耕治 編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] グローバル時代の教育評価改革――日本・アジア・欧米を結ぶ――(評価の時代の始まり、学力テスト政策の課題と展望)2016

    • Author(s)
      石井英真(田中耕治編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] スピリチュアリティと教育(愛と自由の道徳教育―スピリチュアルな道徳教育のための簡単なスケッチ)2015

    • Author(s)
      矢野智司(鎌田東二 編)
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      ビイング・ネット・プレス
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 受難の子ども2015

    • Author(s)
      宮寺晃夫 編 (山名淳)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 今求められる学力と学びとは――コンピテンシー・ベースのカリキュラムの光と 影2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教室における読みのカリキュラム設計2015

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 幼児理解の現象学―メディアが開く子どもの生命世界2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      萌文書林
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 大人が子どもにおくりとどける40の物語―自己形成のためのレッスン2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 日本教育学の系譜―吉田熊次・篠原助市・長田新・森昭2014

    • Author(s)
      小笠原道雄・田中毎実・森田尚人・矢野智司
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] マナーと作法の人間学2014

    • Author(s)
      矢野智司 編
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 木村素衞著作集 第6巻2014

    • Author(s)
      矢野智司
    • Total Pages
      3390
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教員養成を哲学する―教育哲学に何ができるか2014

    • Author(s)
      林泰成・山名淳・下司晶・古屋恵太 編
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 人間形成と承認――教育哲学の新たな展開2014

    • Author(s)
      ヴィガー,L.・山名淳・藤井佳世 編
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法学研究ハンドブック2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会 編 (西岡加名恵)
    • Total Pages
      444
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法学研究ハンドブック2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会 編 (石井英真)
    • Total Pages
      444
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育実践コラボレーション・センター成果発表会

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/8783

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学大学院教育学研究科E.FORUM

    • URL

      http://e-forum.educ.kyoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report
  • [Remarks] E.FORUM2015 全国スクールリーダー育成研修

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/opencourse/118

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学大学院教育学研究科E.FORUM

    • URL

      http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/e-forum/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2024-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi