• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Sociological Study on the Mechanism of Continuation and Elimination of Out-of-School Situation of Children of Foreign Residents

Research Project

Project/Area Number 26285187
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Yuki Megumi  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 教授 (50282405)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 牧原 功  群馬大学, 国際センター, 准教授 (20332562)
岩瀧 大樹  群馬大学, 教育学部, 准教授 (30615662)
恒吉 僚子  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50236931)
大和 啓子  群馬大学, 国際教育・研究センター, 講師 (60640729)
林 大樹  一橋大学, 社会(科)学研究科, 教授 (70180974)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords外国につながりを持つ子ども / 不就学 / エスノグラフィ / 就学支援 / 外国につながる子ども / 進路選択 / 多文化共生 / 教育支援 / 不就学児童生徒 / 虹の架け橋教室 / 外国にルーツをもつ子ども / 教育社会学 / 外国につながりをもつ子ども / 不登校 / 参与観察 / 質的調査
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the mechanism by which the out-of-school condition continues or disappears, focusing on the <movement process of the place of education> followed by children with foreign connections. From the results of the survey, the tendency to be influenced by “an important other person in the family” is highlighted, and the “continuation” of the out-of-school situation is influenced by the family, especially the siblings who are out of school. Was noticeable. It was also confirmed that children, who were once out of school, returned to their home country and searched for "the ideal one" and independently acquired educational opportunities. This study was able to show school support in consideration of the social and cultural diversity of children by showing one form of the mechanism of "continuation" and "elimination" of the out-of-school situation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、外国につながりを持つ子どもが辿る〈教育の場の移動過程〉に焦点をあて、不就学状態が継続あるいは解消するメカニズムを明らかにすることにある。本研究では、52名の協力者を得て、①不就学状況の様子、②その経緯と背景、③その後の進路選択、④現在の状況、⑤現在から見て不就学当時をどのように考えるかの、5つの観点から、インタビュー調査を実施した。その結果、不就学状況の「継続」には「親族の重要な他者」、不就学状況の「解消」には、帰国によって保障さる再教育の機会が影響すること、そして、外国につながりを持つ子どもの教育支援に、家族へのアプローチと弾力的な教育機会の提供が求められることが判明した。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 人口減少社会日本を担う「外国につながりを持つ子ども」への教育支援2019

    • Author(s)
      結城 恵
    • Journal Title

      日立財団Webマガジン「みらい」

      Volume: 3 Pages: 1-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人口減少社会日本を担う「外国につながりを持つ子ども」への教育支援2019

    • Author(s)
      結城 恵
    • Journal Title

      日立財団Webマガジン「みらい」 特集論文「人口減少時代の多文化共生」

      Volume: 3 Pages: 1-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「外国につながりを持つ・持たない」の視点で考える格差と子どもの教育2015

    • Author(s)
      結城 恵
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 19号 (通巻327号) Pages: 40-43

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 支援が必要な子どもの指導「第7回 外国人家庭の子ども」2015

    • Author(s)
      結城 恵
    • Journal Title

      小二教育技術

      Volume: 11月号 Pages: 52-54

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様なキャリア形成を考える-外国籍児童生徒とキャリア教育-2019

    • Author(s)
      結城 恵
    • Organizer
      早稲田大学教育総合・科学学術院教育会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様性を生かした地域の新しいかたち2019

    • Author(s)
      結城 恵
    • Organizer
      公益財団法人岩手県国際交流協会設立30周年記念行事
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2023-03-23  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi