The ability-disability interface: Idiosyncratic meta-cognition and multiple intelligences in atypically developing children and young adults
Project/Area Number |
26285214
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Katada Fusa 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (70245950)
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Research Collaborator |
YAMAGUCHI Mitsukoh
INAYAMA Atsuko
MONKABA Terry
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 非定型発達児者 / 学習熟達タイプ / メタ認知 / 多重知能 / ディスミュージア / ディスレクシア / 知的障がい / ウィリアムズ症候群 / 学習熟達モデル / 多重知能の細分化 / 社会参加形態の多様性 / 言語アート / 視空間認知障がい者のための新記譜法 / 教育系心理学 / 特別支援教育 / インクルーシブ教育 / 身体運動知性 / 社会行動 / デイスミュージア / 視空間認知障害者のための新記譜法 / 学習熟達のタイプ / メタ認知と学習力 / 知的障害者の定例熟達 / ディスレクシアvs. ディスミュージア / 視空間認知障害 / 音楽性ディスレクシア |
Outline of Final Research Achievements |
A more inclusive framework of mental faculties (intelligence and metacognition) is developed, which are correlated with types of expertise (learning and achieving). In antecedent researches, two types of expertise are identified for typically developing individuals with normal IQ and age appropriate metacognition (MC): (a) adaptive expertise if they possess the ability to use MC; otherwise, (b) classical routine expertise. We considered the relevance of multiple intelligences as a way of looking at an individual as an integrated human being. Atypically developing individuals with intellectual disabilities belong to another type of expertise: (c) individuals with low intelligence and low MC, thus should be low expert, yet may reach routine expert when cognitively sensible unique training is provided. A frame of mental faculty correlations has been broadened, and experimented unique trainings contribute to practicing the notion of reasonable accommodations in educational settings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会行動の思考プロセスを追跡する質問表の開発により、社会性と自己制御能力の検証への道を開いた。非定型発達児者群を才能(能力の山)の観点から取り上げ、多重知能、メタ認知、学習力の発達における‘才能と障害’の連続性、及び‘定型発達と非定型発達’の連続性を明らかにした。特に知的障害児者の能力の山を発見し、障害の特性に応じた指導法を考案することに多くの余地が残されていること、また知的障害者にとっては未開拓である発話能力を活用した訓練により、多様な社会参加の形態が期待できることを示した。
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Report
(6 results)
Research Products
(26 results)