Project/Area Number |
26289321
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Aerospace engineering
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
SUZUKI SHINJI 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (30196828)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
土屋 武司 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (50358462)
佐藤 昌之 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (90358648)
増位 和也 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, その他部局等, 研究員 (50358652)
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Research Collaborator |
UEMURA tsuneharu
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 航空宇宙工学 / 耐故障飛行制御 / 最適制御 / 安全 / 航空工学 / 飛行制御 / 制御工学 / 飛行実験 / 誘導・航法・制御 |
Outline of Final Research Achievements |
A fault tolerant flight control system has been developed to achieve stable flight even after a failure by adaptively adjusting the control law during the flight. Flight tests using an experimental aircraft were conducted, and it was confirmed that the decrease in effectiveness of the aileron and elevator and the decrease in stability due to the movement of the center of gravity in flight could be compensated. The pilot workload was measured by a flight simulator to assess whether the pilot could actually maneuver the stabilized aircraft by the proposed system. As a result, it has been confirmed that the fault tolerant flight control system facilitates piloting in case of the sudden fault. Finally, in order to support the pilot's flight after a failure, we developed a real-time optimal flight path generation system that optimally generates the flight path in real time and verified its effectiveness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
飛行中の故障時に、適応的に制御則を調整することで、故障後も安定した飛行を実現する耐故障飛行制御システムを開発し、実験用航空機を用いた飛行試験を実施し、飛行中の故障による安定性の低下を維持できることを確認した。また、安定化された機体をパイロットが実際に操縦できることをフライトシミュレータにより評価し、耐故障飛行制御システムが故障時にパイロットの操縦を容易にすることを確認した。さらに、飛行経路を実時間で最適に生成する実時間最適飛行経路生成システムを開発し、故障後のパイロットの作業を軽減できることを示した。
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