• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Qualitative Study on Biliteracy Developmental Processes among International Children

Research Project

Project/Area Number 26301033
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section海外学術
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

SHIBAYAMA Makoto  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (40350566)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 登  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00188038)
池上 摩希子  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (80409721)
ビアルケ 千咲  東京経済大学, 経営学部, 特任講師 (70407188)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywordsバイリテラシー / 日系国際児 / 同時バイリンガル / 質的研究 / 継承語としての日本語 / 日本語作文力 / 独日国際児 / 継承語としての日本語の作文力 / 独日国際家族 / バイリテラシー実践 / 継承語しての日本語
Outline of Final Research Achievements

This study revealed some characteristics of biliteracy practice among German- Japanese families and that of Japanese literacy development among German-Japanese children. Qualitative analysis of the diary records which the Japanese mothers wrote, revealed followings: 1) the child’s German father assisted him with homework from his local school, and his Japanese mother assisted him with his homework from the Japanese supplementary school, 2) parent-child collaboration shifted from “parent-led type” to “child-led type” when the child became upper grade. Longitudinal analysis of the writing of German-Japanese children revealed that their Japanese writing ability development process was similar to that of Japanese native children. Whereas it has also featured the uniqueness of bilingual children that cannot be found in native children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、次の2点にある。第1点は、児童期に複数の言語で読み書きを習得する国際児のバイリテラシーの発達は、定期的かつ協働的な家族内実践に支えられていることを独日国際児の事例を通して具体的に開示したことである。第2点は、日本語を複数言語の1つとして習得する児童の作文力の発達過程は、日本語母語児とは違う道筋を辿ることをドイツ語を優勢言語とする児童の例に基づいて具体的に示したことである。これらの知見は、これまでほとんど未解明であった日系国際児の継承日本語リテラシーの伸び方に関する基礎資料となり、日本語補習校における作文指導の改善という実践的課題にも貢献し得るものである。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「複数言語環境に育つ子どもはどのように読書活動を実践してゆくのか:社会的環境とのかかわりと言語をめぐる意識の変化に注目して」2020

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲・柴山真琴・池上摩希子・高橋登
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 第19号

    • NAID

      130008024024

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「継承日本語学習児における二言語の作文力の発達過程:ドイツの補習校に通う独日国際児の事例から」2019

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲・柴山真琴・高橋登・池上摩希子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 第172号 Pages: 102-117

    • NAID

      130008030054

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ドイツ居住のバイリンガル小学生の日本語作文力:日本語補習授業校通学児の2年間の縦断的調査に基づいて」2017

    • Author(s)
      柴山真琴・高橋登・池上摩希子・ビアルケ(當山)千咲
    • Journal Title

      『人間生活文化研究』

      Volume: 第27巻 Pages: 682-696

    • NAID

      130007828126

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「質的研究の計画-実行-報告における質の検討」2017

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Journal Title

      『保育学研究』

      Volume: 第55巻第3号 Pages: 106-111

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子どもの言語習得とグローバル化時代のインターフェース:海外居住の国際家族におけるバイリテラシー実践を手がかりに」2016

    • Author(s)
      柴山真琴:ビアルケ(當山)千咲・高橋登・池上摩希子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 第27巻第4号

    • NAID

      130007536829

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同時バイリンガル幼児の萌芽的読み書き行動の形成過程2014

    • Author(s)
      柴山真琴・ビアルケ(當山)千咲・高橋登・池上摩希子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 10 Pages: 91-115

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「体験から学ぶエスノグラフィー」2019

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Organizer
      日本質的心理学会・研究交流委員会研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「質的研究評価基準への展望:エスノグラフィー研究の視点から」2017

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会・大会企画シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「エスノグラフィーを学ぶ」2017

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Organizer
      異文化間教育学会・若手交流委員会「研究法セミナー」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際児の二言語での萌芽的読み書き行動と保育支援2016

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生作文の評価法の開発-多様な環境のもとでの「書き言葉」の習得を支援するために-2015

    • Author(s)
      柴山真琴・高橋登・池上摩希子・ビアルケ(當山)千咲
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『新・発達心理学ハンドブック』(田島信元他編、20章「文化人類学・文化社会学からの示唆」を分担執筆)2016

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Total Pages
      1004
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『質的研究のためのエスノグラフィーと観察』(M.アングロシーノ著)2016

    • Author(s)
      柴山真琴(訳)
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『異文化間教育のフロンティア』(佐藤郡衛他編)(第2章2節「エスノグラフィ」を分担執筆)2016

    • Author(s)
      柴山真琴
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 大妻女子大学研究助成情報/採択課題・実績報告書等

    • URL

      http://www.gakuin.otsuma.ac.jp/jyosei/modules/saitaku/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report 2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi