• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Policies for Improving Scholastic Achievements and the Reform of Educational Methods in Germany after PISA

Research Project

Project/Area Number 26301037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section海外学術
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Aoyama University

Principal Investigator

Hisada Toshihiko  大阪青山大学, 健康科学部, 教授 (70135763)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中山 あおい  大阪教育大学, 学内共同利用施設等, 准教授 (00343260)
清永 修全  東亜大学, 芸術学部, 教授 (00609654)
熊井 将太  山口大学, 教育学部, 講師 (30634381)
高橋 英児  山梨大学, 総合研究部, 准教授 (40324173)
吉田 茂孝  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
大村 眞依子 (渡邉眞依子 / 大村 眞依子(渡邉眞依子))  愛知県立大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (60535285)
藤井 啓之  日本福祉大学, 経済学部, 教授 (70253044)
吉田 成章  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70514313)
樋口 裕介  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
辻野 けんま  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (80590364)
高木 啓  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90379868)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywordsドイツ / PISA / 学力向上政策 / 教育方法改革
Outline of Final Research Achievements

In consideration of the federal system, we investigated the policies for improving scholastic achievements and the reform of educational methods in each state of Germany after PISA. As a result, we clarified the following;
1. tripartite fusion of“qualitative securing of education”,“competency-based lesson”,“inclusive lesson”, 2. influence of“positivism-turn”, where output is taken very seriously, 3. test development and outside evaluation, 4. appraisal standard of competency and good lesson, 5. characteristics of competency-based lesson, 6. individualization tendency in inclusive lesson, and 7. combination between inclusive lesson and competency-based lesson.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (31 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 精神分析学者・芸術教育学者カール=ヨーゼフ・パッツィーニ教授との対話(前編)2017

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 第24号 Pages: 59-76

    • NAID

      120006364716

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業における「真正性」の学際的検討2017

    • Author(s)
      髙木啓・安部朋世・小山義徳・藤川大祐
    • Journal Title

      千葉大学教育学部紀要

      Volume: 第65巻 Pages: 179-185

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シンクルーシブ教育における総合的な学習の時間の検討‐ドイツの事実教授を手かがりに‐2017

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 第14巻 Pages: 21-27

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 芸術教育の新たな地平を求めて‐ドイツにおける美的・感性的教育の新たな展開をめぐる幾つかの対話から‐2016

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 第23号 Pages: 29-41

    • NAID

      120006364709

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツの学校は国家とどう付き合ってきたか2016

    • Author(s)
      辻野けんま
    • Journal Title

      末松裕基編著『現代の学校を読み解く‐学校の現在地と教育の未来‐』

      Volume: なし Pages: 297-331

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツ教師教育改革におけるインクルージョン理念の受容と移民2016

    • Author(s)
      辻野けんま
    • Journal Title

      園山大祐編著『岐路に立つ移民教育:社会的包摂への挑戦

      Volume: なし Pages: 257-274

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの学校管理職養成Ⅱ2016

    • Author(s)
      辻野けんま
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 第50号 Pages: 33-39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主権者教育における政治的中立性‐ドイツの「政治教育」から考える‐2016

    • Author(s)
      中山あおい
    • Journal Title

      解放教育

      Volume: 730号 Pages: 27-35

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] PISA後ドイツのカリキュラム改革におけるコンピテンシー(Kompetenz)の位置2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 第65号 Pages: 29-38

    • NAID

      120005954022

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 異年齢学級教育の可能性と課題-イエナ・プランを中心に-2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      『山口大学教育学部 研究論叢 第3部』

      Volume: 第64巻 Pages: 53-66

    • NAID

      120005726249

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第61巻 Pages: 428-439

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] テストをめぐる学際的検討-教育方法学・教育心理学・教育社会学の対話2016

    • Author(s)
      川口俊明・松尾剛・樋口裕介
    • Journal Title

      『福岡教育大学紀要』

      Volume: 第65号 Pages: 1-13

    • NAID

      40020838848

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意味構成(Sinnkonstruktion)としての学習に関する一考察-陶冶履歴研究(Bildungsgangforschung)を手がかりに-2016

    • Author(s)
      樋口裕介
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第61巻 Pages: 380-385

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の発問に関する学際的考察2016

    • Author(s)
      小山義徳・髙木啓・阿部朋世・藤川大祐
    • Journal Title

      『千葉大学教育学部紀要』

      Volume: 第64巻 Pages: 195-203

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおけるコンピテンシー志向の授業論に関する一考察2016

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      『教育実践学研究 山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要』

      Volume: №21 Pages: 11-24

    • NAID

      120006801341

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育的関係における顔=表情の意義に関する一考察2016

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      日本福祉大学教職課程センター編『教職課程論集』

      Volume: 第14集 Pages: 6-12

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける健康教育カリキュラムに関する一考察2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第61巻 Pages: 78-83

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 美的・感性的教育とコンピテンシー(1)-美的・感性的教科の問題からスタンダード化を考え直す-2016

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      『東亜大学紀要』

      Volume: 第22号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006364704

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未完としての道徳教育を授業づくりから考える2015

    • Author(s)
      久田敏彦
    • Journal Title

      『日本教育方法学会第18回研究集会報告書』

      Volume: 巻・号なし Pages: 4-21

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Outsider’s Viewpoint of Germany’s Teacher Education Reform2015

    • Author(s)
      Kemma Tsujino
    • Journal Title

      Jounal of International Society for Teacher Education

      Volume: Vol.19,No.1 Pages: 85-96

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エブリ(H.Aebli)の認知心理学に基づく教授学構想2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      『広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)』

      Volume: 第64号 Pages: 21-28

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育改革ただ中のドイツより-学力向上政策と教育の質改善に携わる諸研究機関訪問記-2015

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      『東亜大学紀要』

      Volume: 第21号 Pages: 43-51

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学力テスト体制を授業づくりから問う2015

    • Author(s)
      久田敏彦
    • Journal Title

      『人権と部落問題』

      Volume: №868 Pages: 50-58

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおけるインクルーシブ教授学の展開2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      大阪教育大学大学院教育学研究科学校教育専攻教育学コース『教育学研究論集』

      Volume: 第12巻 Pages: 1-7

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] PISA後ドイツにおける学力向上政策とカリキュラム改-学力テストの動向とKompetenz概念の導入に着目して2015

    • Author(s)
      樋口裕介・熊井将太・渡邉眞依子・吉田成章・髙木啓
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第60巻 Pages: 368-379

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校変革アプローチの基礎的考察2015

    • Author(s)
      安藤福光・生澤繁樹・篠原岳司・末松裕基・辻野けんま
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ』

      Volume: 第66集 Pages: 135-160

    • NAID

      110009889817

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育におけるコンピテンシー形成に関する一考察-ドイツにおける鍵的コンピテンシーをめぐる議論を中心に2015

    • Author(s)
      渡邉眞依子
    • Journal Title

      『愛知県立大学教育福祉学部論集』

      Volume: 第63号 Pages: 111-118

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] PISA後のドイツにおける教育改革の動向-ザクセン州68.Oberschule訪問記2015

    • Author(s)
      渡邉眞依子
    • Journal Title

      愛知県立大学生涯発達研究所『生涯発達研究』

      Volume: 第7号 Pages: 69-71

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的要求と子どもとをつなぐ授業に関する一考察-「陶冶履歴の教授学(Bildungsgangdidakitik)の特質と構造2015

    • Author(s)
      樋口裕介
    • Journal Title

      『福岡教育大学紀要 第四分冊教職科編』

      Volume: 第64号 Pages: 13-20

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにとってのPISA2014

    • Author(s)
      久田敏彦
    • Journal Title

      『人間と教育』

      Volume: 第84号 Pages: 30-37

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 授業の計画可能性に関する一考察-教授学モデルとH.キーパーの授業論を手がかりに2014

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      『広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)』

      Volume: 第63号 Pages: 31-38

    • NAID

      120005528143

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における総合的学習の検討‐ドイツの事実教授を手かがりに‐2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 陶冶履歴研究(Bildungsgangforschung)にもとづく授業に関する一考察2015

    • Author(s)
      樋口裕介
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育におけるフォイザー(Georg Feuser)の教授学理論の構造-「統一と分化の原理」を中心に-2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける健康教育カリキュラムに関する一考察2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるコンピテンシー志向の授業論に関する一考察2015

    • Author(s)
      高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] PISA後ドイツにおけるコンピテンシー(Kompetenz)の位置2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 価値の教育と「観」の教育を考える2015

    • Author(s)
      高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会(課題研究)
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ‘Professional Responsibility’of School Teacher in Public Education-Implication by Analyziing German Educational Administration from Japanese Perspective-2015

    • Author(s)
      Kemma Tsujino
    • Organizer
      International Society for Teacher Education, 2015
    • Place of Presentation
      Montclair State University
    • Year and Date
      2015-06-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PISA後ドイツにおける学力向上政策とカリキュラム改-学力テストの動向とKompetenz概念の導入に着目して2014

    • Author(s)
      樋口裕介・熊井将太・渡邉眞依子・吉田成章・髙木啓
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-15 – 2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教授学と心理学との対話‐これからの授業論入門‐2016

    • Author(s)
      ハンナ・キーパー、吉田成章
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『よい教育とはなにか-倫理・政治・民主主義』2016

    • Author(s)
      ガート・ビースタ著 藤井啓之・玉木博章訳
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      白澤社・現代書館
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『現代社会の人間形成』(吉田成章執筆担当箇所「知ることを学ぶ-知識基盤社会にける授業づくりの課題」)2016

    • Author(s)
      金龍哲編著
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『インクルーシブ授業をつくる-すべての子どもが豊かに学ぶ授業の方法』(吉田茂孝執筆担当箇所「すべての子どもが『「わかる』授業づくりの方法論」)2015

    • Author(s)
      インルーシブ授業研究会編
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『教育のグローバル化と道徳の「特別の教科」化』(藤井啓之執筆担当箇所「道徳教育の研究動向-『道徳・性格教育ハンドブック』の内容分析を中心に-」)2015

    • Author(s)
      日本教育方法学会編
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi