• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the Operator's Action in Interaction with a Dialogue Person via Anthropomorphic Agent

Research Project

Project/Area Number 26330221
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Human interface and interaction
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Saito Hitomi  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (00378233)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsヒューマン・コンピュータ・インタラクション / 擬人化エージェント / エージェンシー認知 / WOZ法 / HCI / インタラクション / ロボット / Human Agent Interaction / 人 / 依頼 / 実験室実験 / 社会実験 / HAI / インターフェイス / 対人コミュニケーション / ウィザード・オブ・オズ法
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify how people express their intentions and emotions when communicating with others through anthropomorphic agents. Specifically, (1) How does the operator express his intention or idea, (2) From the behavior of the agent, it is examined experimentally whether the communicator can grasp the operator's intention or idea. The results of this study are summarized in the following two points.
(1) The operator applies his / her usual strategy to the operation of the agent and operates the expression and movement.
(2) From the agent's behavior, the interlocutor can recognize to some extent whether the operator has the "intention" to transmit something to the other party.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後,AIの発展に伴い,人がコミュニケーションロボットや擬人化エージェントと共同作業をする機会はますます増えると考えられる.また,遠隔学習などで人がロボットや擬人化エージェントを操作して教室や職場で仕事をする場面も出てくると考えられる.
本研究で得られた操作者の振る舞いや操作者の振る舞いに対する対話者の反応や印象に関する研究は,ロボットや擬人化エージェントに対する基礎的なリテラシーとして役立つと考えられる.また,人が操作するロボットや擬人化エージェントの開発をする上で,本研究で得られた知見の応用が期待される.

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 演劇的手法を用いたアンプラグド・プログラミング教育: ものづくりフェスタでの実践2019

    • Author(s)
      齋藤ひとみ, 野々垣真帆
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編.

      Volume: 68 Pages: 95-101

    • NAID

      120006603259

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員を目指す学生に対するプログラミング教育の指導法について2019

    • Author(s)
      松永 豊,梅田 恭子, 磯部 征尊, 齋藤 ひとみ
    • Journal Title

      愛知教育大学 教職キャリアセンター紀要

      Volume: 4 Pages: 91-96

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報科教育の授業における受講前後での学生の授業等に対するイメージおよび授業観察力の変化2018

    • Author(s)
      齋藤ひとみ・矢野宏彦・石井成郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 教育科学編

      Volume: 67 Pages: 23-28

    • NAID

      120006414683

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成大学におけるICTを活用したアクティブ・ラー ニング授業の推進に向けた取り組み2018

    • Author(s)
      久保 沙穂里・齋藤 ひとみ・梅田 恭子
    • Journal Title

      教職キャリアセンター紀要

      Volume: 3 Pages: 109-114

    • NAID

      40021692172

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児における感情の比喩についての理解と生成2017

    • Author(s)
      齋藤ひとみ
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 教育科学編

      Volume: 66 Pages: 149-156

    • NAID

      120005985357

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 情報モラル教育における体験の種類と役割の違いが学習者に与える影響2015

    • Author(s)
      武田匠平・齋藤ひとみ
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 8 Pages: 35-41

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Class Practice and Its Evaluation for Understanding Cognitive Information Processing by Constructing Computational Cognitive Models2015

    • Author(s)
      神崎 奈奈, 三輪 和久, 寺井 仁, 小島 一晃, 中池 竜一, 森田 純哉, 齋藤 ひとみ
    • Journal Title

      Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence

      Volume: 30 Issue: 3 Pages: 536-546

    • DOI

      10.1527/tjsai.30.536

    • NAID

      130005068489

    • ISSN
      1346-0714, 1346-8030
    • Related Report
      2015 Research-status Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Supporting Theory-based Data Interpretation through Model Construction2015

    • Author(s)
      齋藤ひとみ, 三輪和久, 神崎奈奈, 寺井仁, 小島一晃, 中池竜一, 森田純哉
    • Journal Title

      Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence

      Volume: 30 Issue: 3 Pages: 547-558

    • DOI

      10.1527/tjsai.30.547

    • NAID

      130005068490

    • ISSN
      1346-0714, 1346-8030
    • Related Report
      2015 Research-status Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題遂行時間の見積もりと先延ばし行動および先延ばし意識との関係2015

    • Author(s)
      齋藤ひとみ
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 66 Pages: 181-186

    • NAID

      120005727033

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 擬人化エージェントによるオーバーハードコミュニケーション : 被説得エージェントの反応の違いについての検討2015

    • Author(s)
      齋藤ひとみ
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 64 Pages: 141-145

    • NAID

      120005596690

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The Development of Teaching Skills Using ICT in Teacher Training: Practices in First-Year Introduction for ICT2019

    • Author(s)
      Hitomi Saito, Kyoko Umeda
    • Organizer
      2019 3rd International Conference on Education and Multimedia Technology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SNSでの情報探索行動に関する予備的検討: 情報要求ツイートの分類2018

    • Author(s)
      齋藤ひとみ,林穂波
    • Organizer
      日本認知科学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員免許状更新講習の講習形態による受講者の受講前後の意識: e ラーニング講習と対面講習の比較2018

    • Author(s)
      齋藤 ひとみ, 小松川 浩, 竹川 慎哉, 松尾 直博, 砂原 悟
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング学習における児童の自己評価と他者評価2018

    • Author(s)
      齋藤 ひとみ, 梅田 恭子, 松永 豊, 磯部 征尊
    • Organizer
      日本教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング学習における児童の自己評価と他者評価2018

    • Author(s)
      齋藤ひとみ・梅田恭子・松永 豊・磯部 征尊
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音のインタラクションにおけるエージェンシー認知についての検討2017

    • Author(s)
      齋藤ひとみ・梅本崚太郎・高橋芳奈・野々垣真帆・ 林穂波・村上律子・森岡優樹・安田成
    • Organizer
      日本認知科学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校での授業実践を取り入れた情報科教育における 学生の授業観察力の変化2017

    • Author(s)
      齋藤ひとみ・矢野宏彦・石井成郎
    • Organizer
      日本情報科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成ICT 活用ワークブックの開発と実践I2016

    • Author(s)
      梅田恭子,齋藤ひとみ,江島徹郎
    • Organizer
      日本教育メディア学会第23 回年次大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成ICT 活用ワークブックの開発と実践II2016

    • Author(s)
      齋藤ひとみ,梅田恭子,江島徹郎,久保沙穂里
    • Organizer
      日本教育メディア学会第23 回年次大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 音のインタラクションにおけるエージェンシー認知についての検討2016

    • Author(s)
      齋藤ひとみ ,中野亜美
    • Organizer
      日本認知科学会第 33 回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 体験学習における役割の違いが学習に与える影響:メディアリテラシーの授業実践による検討2016

    • Author(s)
      武田匠平, 齋藤ひとみ, 石井成郎
    • Organizer
      日本教育メディア学会2015年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      関西大学 東京センター(東京都 千代田区)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似体験教材における視点の違いの効果に関する検討2015

    • Author(s)
      武田匠平, 齋藤ひとみ
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都 調布市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 検索の前後における利用者のコンセプトマップの分析: 検索の有無による比較2014

    • Author(s)
      齋藤ひとみ, 江草由佳, 高久雅生
    • Organizer
      第5回Webインテリジェンスとインタラクション研究会
    • Place of Presentation
      リクルート本社(東京)
    • Year and Date
      2014-11-22 – 2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] エージェントからの自己呈示とフィードバックに対する人間の反応2014

    • Author(s)
      齋藤ひとみ, 片野舞, 福岡弘樹
    • Organizer
      日本認知科学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知)
    • Year and Date
      2014-09-18 – 2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] How Concept Maps Change if a User Does Search or Not?2014

    • Author(s)
      Yuka Egusa, Masao Takaku, Hitomi Saito
    • Organizer
      IIiX '14 Proceedings of the 5th Information Interaction in Context Symposium
    • Place of Presentation
      Regensburg (Germany)
    • Year and Date
      2014-08-26 – 2014-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ICT活用指導力アップ 教育の情報化2019

    • Author(s)
      梅田恭子, 齋藤ひとみ編著, 髙橋岳之, 松永豊, 野崎浩成, 福井真二著
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407347722
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi