• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on design of strategy for the text based communication to encourage learning

Research Project

Project/Area Number 26330405
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionTokyo International University

Principal Investigator

HISHINA Masateru  東京国際大学, 商学部, 准教授 (30305354)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅羽 修丈  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (50458105)
三池 克明  佐久大学信州短期大学部, 介護福祉学科, 専任講師 (70316785)
Research Collaborator MITSUISHI Takashi  東北大学, 教育情報基盤センター, 准教授
OHKAWA Yuichi  東北大学, 大学院教育情報学研究部, 助教
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsソーシャルメディア / シャトル型コミュニケーション / テキストメッセージ / 学習意欲 / 質的データ分析法 / GTA / SCAT / KeyPaSS / テキストコミュニケーション / 学習者分析 / 教育工学 / 質的分析手法 / グラウンデッドセオリーアプローチ
Outline of Final Research Achievements

In recent years, chance of the text based communications between a teacher and a student in face-to-face lessons has increased. Especially, Shuttle-type Communication (SC) is expected to improve students' willingness to learn. But, the communication strategy for a effective SC is not clear. Therefore, in this research, we tried to collect SC data in actual class and analyze SC data qualitatively.
However, we confirmed that there is no qualitative data analysis method suitable for SC data. Therefore, we developed the KeyPaSS as a QDA method for SC data. The qualitative data analysis method is still an immature method compared to quantitative data analysis method. So development of KeyPaSS required a lot of time for trial and error and discussion. As a result, the communication strategy has yet to be clarified. We are planning to continue research to clarify the communication strategy by applying KeyPaSS to SC data.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (9 results) (of which Acknowledgement Compliant: 8 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] シャトル型コミュニケーションを対象とした質的分析手法の分析能力の検証2017

    • Author(s)
      斐品正照,浅羽修丈,三池克明,大河雄一,三石 大
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: Vol.32,No.2 Pages: 35-42

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] シャトル型テキストコミュニケーションツールにおいて受講生が作成したメッセージに含まれる非言語に関する質的分析の試み2017

    • Author(s)
      三池 克明、斐品 正照
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会第14回全国大会発表論文集

      Volume: 第14回 Pages: 32-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] シャトル型テキストコミュニケーションの質的分析手法の提案2017

    • Author(s)
      斐品正照、大河雄一、三石 大、三池克明、浅羽修丈
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 31 Pages: 173-180

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] シャトル型テキストコミュニケーションツールに実装したメッセージ装飾機能の評価と課題2016

    • Author(s)
      三池 克明、斐品 正照
    • Journal Title

      教育システム情報学会第41回全国大会講演論文集

      Volume: 第41回 Pages: 325-326

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テキストコミュニケーションツール“iConversation”におけるメッセージ装飾機能の利用状況調査2016

    • Author(s)
      三池克明、斐品正照
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会 全国大会論文集

      Volume: 第13回 Pages: 42-43

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テキストコミュニケーションツールに記録されたメッセージから受講生と教員の相互作用を明らかにする質的分析の試み2015

    • Author(s)
      斐品正照、浅羽修丈、三池克明、大河雄一、三石 大
    • Journal Title

      教育システム情報学会 研究報告

      Volume: 30 Pages: 65-72

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テキストコミュニケーションツール “iConversation”に記録された受講生の授業に対する印象とメッセージの分析2015

    • Author(s)
      斐品正照、浅羽修丈、三池克明、大河雄一、三石 大
    • Journal Title

      教育システム情報学会 研究報告

      Volume: Vol.29、No.5 Pages: 51-58

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テキストコミュニケーションツール“iConversation”における教員によるメッセージの作成を支援する機能の実装2015

    • Author(s)
      三池克明、斐品正照
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会 全国大会発表論文集

      Volume: 第12回 Pages: 160-161

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] テキストコミュニケーションツール“iConversation”を介した教員の対応とその効果の分析2014

    • Author(s)
      斐品正照、浅羽修丈、三池克明、大河雄一、三石 大
    • Journal Title

      人工知能学会 研究会資料

      Volume: SIG-ALST-B401 Pages: 1-8

    • NAID

      130008057955

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] シャトル型コミュニケーションを対象とした質的分析手法の提案と試行2017

    • Author(s)
      斐品正照,浅羽修丈,三池克明,大河雄一,三石 大
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi