• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of video communication that can create a risk management method for mountaineering

Research Project

Project/Area Number 26330407
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SHIMADA Satoshi  日本大学, 工学部, 教授 (90713123)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords技能伝承 / 集合知 / 映像コミュニケーション / eラーニング / オープンラーニング / 登山 / ソーシャルネットワークサービス
Outline of Final Research Achievements

This research proposed a method of bringing up mountaineers that enables the avoidance or reduction of risk proactively. The proposed method has the following three steps. (1) Effective concentration of practical knowledge and experiential knowledge in the form of collective intelligence. (2) Creation of learning content that the beginner can understand by refining concentrated subjective knowledge. (3) Implementation of a social learning system that supports mountaineer's learning by using created learning content as a teaching material.We constructed an experimental system, conducted field experiments and verified the effectiveness of the proposed method.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 映像コミュニケーションによるスポーツスキルの獲得支援2016

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Journal Title

      映像情報メディア学会誌

      Volume: 70 Pages: 725-728

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 映像を介したコミュニケーションでの協調学習による登山者の育成2016

    • Author(s)
      嶌田 聡
    • Journal Title

      日本登山文化学会論集

      Volume: 13 Pages: 43-50

    • NAID

      40020751564

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 映像で集約した主観知の体系化と獲得支援2016

    • Author(s)
      嶌田聡,菅野安紘
    • Organizer
      教育システム情報学会 第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学(栃木県 宇都宮市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像コミュニケーションによるスポーツスキルの獲得支援2016

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      映像情報メディア学会 年次大会
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県 津市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ネットで集約した主観知からの教材作成による登山者の育成2016

    • Author(s)
      嶌田聡,菅野安紘,新堀雅也
    • Organizer
      日本山岳文化学会 第13回大会
    • Place of Presentation
      東京慈恵会医科大学(東京都 港区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットで集約した主観知からの教材作成による登山者の育成2015

    • Author(s)
      嶌田聡、澤田智、久保田勇希、小野翔也
    • Organizer
      第13回日本登山文化学会
    • Place of Presentation
      東京慈恵会医科大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 映像と関連ワードの提示による実践知や経験知の効率的な集約2015

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 映像コミュニケーションを用いた登山リスクマネジメントの協調学習2014

    • Author(s)
      嶌田 聡、家田 忠継、高橋 知
    • Organizer
      日本山岳文化学会
    • Place of Presentation
      東京慈恵会医科大学
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi