• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of technical term study materials for pharmaceutical students and verification of their effectiveness

Research Project

Project/Area Number 26350206
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka University of Pharmaceutical Sciences

Principal Investigator

Smith Tomoko  大阪薬科大学, 薬学部, 准教授(移行) (50402988)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野口 ジュディー津多江  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (30351787)
天ヶ瀬 葉子  同志社女子大学, 薬学部, 助教 (90550822)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NOGUCHI Judy  神戸学院大学, グローバルコミュニケーション学部, 教授 (30351787)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords薬学英語 / 専門用語 / レベル別 / Affix / 接頭辞・接尾辞 / 多義語 / ESP / 専門語彙教育
Outline of Final Research Achievements

We developed teaching materials to help Japanese pharmaceutical students learn three types of English terminology: 1) technical terms derived from classical Greek or Latin, 2) sub-technical terms with multiple senses that have special technical meanings, and 3) layperson's terms often used by laypeople. We have tested the use of technical terms and layperson's terms in classes. The materials were found to be effective, with the teaching of affixes to be especially useful for understanding the meanings of unknown words using the knowledge of affixes. At the end of the semester, we conducted surveys on student attitudes toward learning these technical terms.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 専門用語と接頭辞・接尾辞に対する薬学系大学生の意識: 2・3年次生を対象とするアンケート調査から2017

    • Author(s)
      スミス朋子,天ヶ瀬葉子,野口ジュディー
    • Journal Title

      大阪薬科大学紀要

      Volume: 11 Pages: 31-38

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 薬学生を対象とした専門用語の理解度調査:種類別対応の必要性2015

    • Author(s)
      スミス山下朋子、天ヶ瀬葉子、野口ジュディー
    • Journal Title

      大阪薬科大学紀要

      Volume: 9 Pages: 13-17

    • NAID

      40020421489

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 薬学生を対象とした医学薬学専門英語の指導と学習効果の検証2017

    • Author(s)
      天ヶ瀬葉子,スミス朋子,野口ジュディー
    • Organizer
      日本薬学会第137年会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解力の向上を目指した薬学系専門基礎用語の指導の試み2017

    • Author(s)
      スミス朋子,天ヶ瀬葉子,野口ジュディー
    • Organizer
      JACETリーディング・英語語彙・英語辞書研究会合同フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学英語教育における接頭・接尾辞習得の意義2016

    • Author(s)
      スミス朋子,天ヶ瀬葉子,野口ジュディー
    • Organizer
      第1回日本薬学教育学会大会
    • Place of Presentation
      京都薬科大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学部3年生を対象とした医学薬学専門英語の指導と学習効果の検証2016

    • Author(s)
      天ヶ瀬葉子,スミス朋子,野口ジュディー
    • Organizer
      日本薬学会第136年会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-03-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 専門用語学習における辞書の重要性について2015

    • Author(s)
      スミス朋子,天ヶ瀬葉子,野口ジュディー
    • Organizer
      日本医学英語教育学会 第18回学術集会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi