• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of science curriculum maps adopted the viewpoint of the key teaching materials and the process skills

Research Project

Project/Area Number 26350238
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

WATANABE Shigeyoshi  熊本大学, 教育学部, 准教授 (00230962)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords問題解決 / カリキュラム・マップ / 鍵教材 / 理科カリキュラム / 教材・教具 / プロセス・スキル / 光 / 教材研究
Outline of Final Research Achievements

Curriculum maps as the networks of the learning contents and scientific problem-solving skills were developed by analyzing the contents of the science textbooks in elementary and junior high school from the viewpoint of the key teaching materials and the process skills. As a result of analyzing curriculum maps and scientific problem-solving skills, the following were obtained; 1. Using key teaching materials, the organic link of the learning contents could be obtained beyond four domains of the "energy" "particle" "life" "earth". 2. The hub unit or the hub content could be clarified by making the network of contents in a curriculum map. 3. The keys of link such as “term” “apparatus” “viewpoint” “sequence” were embodied in curriculum maps. 4. The scientific problem-solving skills are useful to design a lesson plan for improving learner’s skills.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (10 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 鍵教材「光」「温度」を視点とした小学校理科カリキュラムの分析2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集40

      Volume: 40 Pages: 383-384

    • NAID

      130007436519

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 科学的な問題解決スキルを視点にした小・中学校理科カリキュラムの分析2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31(2) Pages: 53-56

    • NAID

      130006655980

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 鍵教材用いた小・中学校理科カリキュラムの構造化2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 265-272

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域教材の画像のマッピングによる学習事項の構造化2015

    • Author(s)
      渡邉重義,井手上光博,山本裕子
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 349-356

    • NAID

      110009988217

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 鍵教材とプロセス・スキルによる小・中学校理科カリキュラムの構造化2015

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(2) Pages: 67-70

    • NAID

      130006660229

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 光の性質を実感するための小学校理科教材の研究―「光」を鍵にした理科カリキュラムの検討―2014

    • Author(s)
      黒川麻惟,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 29(1) Pages: 7-12

    • NAID

      130006660142

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科教材としての海岸・河口の砂―「色」に注目した理科教材の研究―2014

    • Author(s)
      龍智将,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29(1) Pages: 13-18

    • NAID

      130006660141

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 科学的な問題解決スキルを視点にした小・中学校理科カリキュラムの分析2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      平成27年度日本科学教育学会第2回研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学教育学部
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 鍵教材「光」「温度」を視点とした小学校理科カリキュラムの分析2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生物教育の現代化を支える学習活動の多様化2016

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第100回全国大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学・神楽坂キャンパス
    • Year and Date
      2016-01-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 鍵教材とプロセス・スキルによる小・中学校理科カリキュラムの構造化2015

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      平成27年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      佐賀大学文化教育学部
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 鍵教材とプロセス・スキルによる小学校理科カリキュラムの構造化2015

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会(京都大会)
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 探究スキルに注目した韓日小学校理科教科書の比較研究2015

    • Author(s)
      金松,渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会(京都大会)
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 生物教育内容を構造化する視点と方法-教科書における学習の文脈-2015

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第98回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2015-01-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 光の性質を実感するための小学校理科教材の研究―「光」を鍵にした理科カリキュラムの検討―2014

    • Author(s)
      黒川麻惟,渡邉重義
    • Organizer
      平成26年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科教材としての海岸・河口の砂―「色」に注目した理科教材の研究―2014

    • Author(s)
      龍智将,渡邉重義
    • Organizer
      平成26年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 地域教材の画像のマッピングによる学習事項の構造化2014

    • Author(s)
      渡邉重義,井手上光博,山本裕子
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] Curriculm Map 理科のカリキュラム・マップ

    • URL

      http://www2.educ.kumamoto-u.ac.jp/~shige/CurriculumMap01.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] Scientifc Ploblem Solving Skills 科学的な問題解決スキル(試案)

    • URL

      http://www2.educ.kumamoto-u.ac.jp/~shige/SPSS1.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi